Store Dyrhaugstind. Espen og Knut. (24.09.2016)  5

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Ved vegen i Riingsdalen (988m)
Endpoint Ved vegen i Riingsdalen (999m)
Ascents Store Dyrhaugstinden (2,147m) 24.09.2016

Værmeldinga hadde vært bra hele uka så vi, Espen og Knut, planla Dyrhaugsryggen, fra Store Dyrhaugstind til Nest Nordre Midtmaradalstind. Overnattet på ungdomsherberget på Galdesand. Dette er en fin og rimelig overnattingsplass. Vi parkerte ved vegen ved innløpet til Riingsdalen og gikk over elva på overløpsterskelen på bekkeinntaket. Det gikk greit oppover og vi brukte omtrent tre timer opp til Nordre Dyrhaugstind. Da hadde vi nok allerede pga været bestemt oss for at det var nok med bare Store Dyrhaugstind i dag. Det var vind, duskregn, tåke og snøen lå over det hele. Det var såpass mye snø at det noen steder også var en fordel. Tåka lå så at vi ikke så hvor langt det var bort til Store. Vi gikk delvis på eggen og delvis nede i lia mot Riingsdalen. Et par litt usatte punkt var det, men selv på det glatte underlaget følte vi ikke det store behovet for sikring. Men forsiktige måtte vi være og det gikk nokså sakte bortover. Vi brukte vel en liten time bortover tenker jeg. Som sagt så kunne vi ikke se toppen når vi gikk og kløv bortover, men plutselig var den bare 40 m unna og det gjensto bare ett litt vanskelig punkt. Dette gikk greit og noen bilder ble tatt tå toppen før returen startet. Det var ikke mange sekundene vi var på toppen, delvis pga av været og delvis pga av at 5 andre gutter sto og ventet på å komme opp. Det er trangt her.

Returen tilbake til Nordre gikk helt greit og det ble en liten matbit her før vi begynte på en trasig retur. Nedbøren hadde gjort de mosebegrodde steinene meget glatte og det ble derfor en slitsom og vinglete retur tilbake til Riingsdalen. Men bortsett fra dette var det morsomt å være på en slik klyvetur i litt dårlig vær. Det er egentlig ingen grunn til å vente på finvær for å ta en fjelltur!

Nettopp startet ved inngangen til Riingsdalen. Midtre Riingstind ses til venstre i bildet
Espen på første timespause ved vannene. Tåka er ennå ikke kommet skikkelig nedover ryggen.
Knut er redd for stein i hodet og reagerer raskt på tilrop!!!
Knut sliter på det kanskje vanskeligste punktet og Espen koser seg med å se andres problemer.
Espen og Knut på Nordre Dyrhaugstind med en rask matpause etter å ha vært på Store Dyrhaugstind