Tverrvassfjellet og Råsefjellet (24.09.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Sætravatnet øvre p-plass (356m)
Endpoint Samme (356m)
Ascents Råsefjellet (593m) 24.09.2016
Tverrvassfjellet (832m) 24.09.2016
Visits of other PBEs Paddesætret (350m) 24.09.2016
Steinsetdalssætret (440m) 24.09.2016
Øvre Sætravatnet p-plass (355m) 24.09.2016

Etter å ta tatt av mot Stussdalen fra E39 i Romarheimsdalen parkering på den store P-plassen ved Øvre Sætrevatnet. Været var av det grå slaget med stadige smådrypp av regn.

Fulgte i starten god sti mot Kalvedalshytta, men ganske snart stidele til høyre, mot Steinsetdalssætret. Fulgte sistnevnte et stykke i høyden nord for Tverrvatnet, men tok så av til høyre stiløst oppover den brede sørøstflanken i retning Tverrvassfjellet.
Oppover sørøstflanken mot Tverrvassfjellet. Stussfjellet venstre, Steinhusfjellet høyre

Dette var sannsynligvis ikke noe "sjakktrekk", for det ble etterhvert ganske mye opp og ned og da jeg nærmet meg toppområdet og detaljene begynte å ta form på GPS, så jeg at høyeste toppen lå en god del lenger vest enn jeg hadde trodd(som man vil se av kartet er det et relativt utstrakt område nesten like høyt som toppområdet litt østnordøst for dette på grensen mellom Lindås og Masfjorden, skilt fra toppområdet med et nord-sørløpende søkk, hvor jeg først trodde toppen lå) , og jeg måtte en god del ned, nok en gang, før jeg kunne stige opp på toppen av Tverrvassfjellet.
Toppmarkering Tverrvassfjellet. Litt av Osterfjorden skimtes i det fjerne. Det "skamklipte" Husafjellet ca midt i bildet
Steinsetdalssætret

Neste "post på programmet" var Råsefjellet. Jeg tok retning sør, med stedvis temmelig bratt nedstigning, til jeg var nede ved Steinsetdalssætret, hvor jeg hadde en matpause, i ikke altfor trivelig vær. Videre nedover i tildels frodig vegetasjon til kryssing av elven nedenfor(øst for) Flådalsvatnet. Fulgte videre sørøstbredden av Flådalsvatnet, heller ikke dette noe særlig smart veivalg; her var svært ulendt med tildels klyving på vått underlag. Tok sikte på en bratt rennedal opp nordflanken av Råsefjellet hvor jeg krysset den tydelige stien mot Kalvedalshytta. Siktet mot GPS-markert topp i sørøst, som da jeg kom opp på det bølgete topplatået av Råsefjellet og tok dette nærmere i øyensyn viste seg helt tydelig ikke å være høyeste punkt på Råsefjellet.
Den sørvestligste, og trolig høyeste, toppknausen på Råsefjellet

To andre punkt hhv sørvest og nordvest på toppmassivet var tydelig høyere; det sørvestligste av disse trolig høyest. Var forsikkerhets skyld oppom alle tre "toppkandidater", og sammen med litt "criss-crossing" mellom flere småtjern i toppområdet, gikk det med litt tid til "research" på Råsefjellet. Ned igjen ville jeg inn på merket sti fra Kalvedalshytta, men til min overraskelse var det i nordøst flere steder svært bratt med tildels stup, men uten altfor mye tidsbruk fant jeg en brukbar vei ned og var snart inne på T-merket sti. Fulgte denne ned til Paddesætret. Hadde hele dagen hatt planer om også å klare Stussfjellet i dag, men tiden hadde gått, og veien videre fra Paddesætret i retning parkeringen var både langdryg og med mye opp og ned, og jeg innså at tidsbruken min hadde vært såpass generøs at det var urealistisk å tenke bestigning også av Stussfjellet. Kjente i bena at jeg hadde gått både langt og høyt da jeg ankom bilen litt etter kl 17.