Oppljosegga med Djupvassegga som bonus (21.09.2016)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Djupvassegga (1,546m) 21.09.2016 10:16
Oppljosegga (1,571m) 21.09.2016 11:06

Jeg hadde ikke tittet på Oppland 250 lista på aldri så lenge, da jeg en vakker dag oppdaget at Kim hadde dratt ytterligere fra (som vanlig, den luringen benytter hver anledning han kan) og enda verre: Jørn hadde tatt meg igjen, og like bak kom Arne og Geir Arne halsende.
Nei, listeposisjoner må forsvares når konkurransen er tøff. Her var det bare å skride til verket. Yr lovte knallvær, men bommet som så ofte.

Parkerte ved utløpet av Djupvatnet og tok sikte på nordøstryggen mot Djupvassegga. Den så litt bratt og truende ut med mye sva og litt mose. Men det gikk greit å ta seg opp her med litt småklyving. Snart stod jeg på toppen av Djupvassegga som ble en bonustopp (man går ikke nesten rett forbi en rød nål liksom, ikke engang om den beginner seg i Møre og Romsdal).

Været var skiftende men foreløpig ikke katastrofalt. Det ble en lang vandring over til Oppljosegga. Fin utsikt herfra nedover Breiddalen med vanna og ned Grasdalen retning Stryn.

Returen la jeg ned langs bekken mot Langvasstjønna. Tok meg litt for tidlig til venstre bort fjellsiden og endte opp i mye sva. Fremme ved bilen begynte det å regne!

Kort oppsummert. Elva ut av Djupvatnet gikk greit å hoppe tørsskodd over, men kan kanskje by på utfordringer ved mye vann.

Jeg tipper man like gjerne kan starte turen herfra. Ikke så veldig ulikt i lengde, men sørvendt terreng på godt og vondt, og en tanke mindre bratt.

Mot Langvatnet og Oppljosegga
Oppljosegga
Mot Grasdalsbreen og Skjerdingalsbreen fra Djupvassegga.
På Djupvassegga mot Dalsnibba og sånt.
Fra Oppljosegga med utsikt nedover Breiddalen i retning Grotli.
Samme som forrige bilde.
Fra Oppljosegga mot Langvasstjønna og Djupvatnet med Rundegga 1615 og Dalsnibba sentralt i bildet. På den lyse flekken av en parkering står bilen min.
På Oppljosegga mot Grasdalsbreen.
Utsikt nedover Grasdalen mot Hjelle og Oppstryn.