Flistrahornet og Kvamfjellet i Selje (21.09.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point P-lomme, Øyra (10m)
Endpoint Berstad (40m)
Ascents Flistrahornet (637m) 21.09.2016
Kvamfjellet (774m) 21.09.2016

Det er flott høstvær om dagen, med 19 grader, vindstille og lettskyet, så planen var å gå fra Øyra via Flistrahornet og Høgehornet til Berstad. Jeg parkerte på Øyra på Flister, og fulgte den lettgåtte, men umerkede stien innover Flistradalen. Brukte ca. 45 minutter til toppunktet på Flistrahornet, og tok avstikkeren ned til varden på utsiktspunktet, med god utsikt mot bl.a. Hornelen, Barmøya, Sildegapet og Vågsøy. Gikk deretter tilbake til toppunktet, og fulgte delvis stien som gikk i retning ryggen mot Kvamfjellet, også kalt Høgehornet, som er den høyeste toppen i Selje kommune. Lettgått og bra sti til toppunktet, med vid utsikt i alle retninger. For å få litt utsikt over Salt og Selje gikk jeg om Klova og bushet ned til Øyra og tilbake til Berstad. Flott tur i nydelig høstvær.

Flistrahornet sett fra Flister
Krokete furutre på vei inn Flistradalen, med Vaulehornet rett fram
Fra utsiktspunktet på Flistrahornet, med utsikt bl.a. mot Barmøya, Silda og Vågsøy