Nordre Glomvassfjellet - Meløy (21.09.2016)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Storglomvatnet (600m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Nordre Glomvassfjellet (1,305m) 21.09.2016

Norges største pf-topper
21.9.2016
KALKSTEIN
Fra Fykan i Glomfjord kjørte vi opp til demningen ved Storglomvatnet. Videre etter rødmerket sti forbi Sandvatnet og Litle Storglomvatnet til Kvitsteindalsgammen. Denne ble oppsatt i 1933 og erstattet med ny 2001. Her traff vi noen damer, som hadde gammen som turmål denne fine sommerdagen. Vi fortsatte etter stien over Skavdalselva, som renner gjennom en av de mange grottene i området. Forlot stien og gikk opp i et dystert og karri steinandskap til Nordre Glomvassfjellet (1305). Fra toppen god utsikt mot Skjelåtinden, en topp vi besteg i 2009. Det var de flotte steinformasjonene, som gjorde størst inntrykk på denne turen. Med på turen innerdal (Inger Lise Innerdal).

LAHKO nasjonalpark ble opprettet i 2012. Dette er det største sammenhengende kalksteinsområdet i Norge over skoggrensen. Her har regn og overflatevann tært opp berggrunnen og formet en mengde underjordiske grotter, fasinerende bergformasjoner og flere kalksjøer.

Vakre bergformasjoner preger Lahko n.park
Denne karen var på joggetur ca 40 km fra demningen via Gråtådalen til Beiardalen