Hardangervidda på langs og en uke på hytta (05.09.2016)  6

Written by overlandscape

Start point Dyranut Turisthytte (1,236m)
Endpoint Hytta (1,149m)
Ascents Austre Langesjåhovda (1,384m) 05.09.2016
Vestre Langesjåhovda (1,387m) 05.09.2016
Visits of other PBEs Dyranut Turisthytte (1,240m) 05.09.2016
Kalhovd Turisthytte (1,100m) 05.09.2016
Mårbu (1,130m) 05.09.2016
Rauhelleren (1,220m) 05.09.2016
Stigstuv (1,245m) 05.09.2016

På høsten er jeg på hytta med mine foreldre hvor vi fisker til rakørret. Hytta ligger ca 1.5 mil fra Krossobanen (Gvepseborg) på Rjukan. I år bestemte jeg meg å gå fra Dyranut i Eidfjord. På slutten av innlegget har jeg lagt ved pakkelista og tanker rundt det.

Jeg tok toget fra Bergen til Voss og buss videre til Bu rett på andre siden av Hardangerbrua. Derfra kom det umiddelbart en buss som skulle til Geilo. Jeg hoppet av på Dyranut turisthytte hvor turen startet. Jeg spiste litt og la i vei ca. kl. 10.

Flott vær, lettgått og fint fra Dyranut til Stigstuv turisthytte uten noen særlig høydeforskjell. Pause med kaffe på Stigstuv. Etter en time gikk jeg mot Rauhelleren Turisthytte. Fargene kom virkelig til syne mot Rauhelleren og jeg hadde gått over fylkesgrensa fra Hordaland til Buskerud. Gikk ned mot et tjønn for å finne teltplass da jeg nærmet meg Rauhelleren. Bare myr som jeg burde sett på kartet og valgte å gå videre. Gikk opp igjen til stien og det ble en liten unødvendig omvei. Likte fjellformasjonene mot Rauhelleren, flott hytte. Gikk videre til enden av Langesjøen og satte opp teltet rett nedenfor broen ved en elv. Litt over 3 mil første dagen.

Bilder fra dag 1

Neste dag satte jeg kursen mot Mårbu Turisthytte som ligger i Telemark. I dag var været mere skiftende og det blåste kraftig med noen regnskurer. Ble faktisk blåst ut av balanse flere ganger. Noe mer kupert på denne strekningen. Jeg storkoste meg uansett og etter flere nedbørsrekorder i Bergen de siste to mnd er det en del som skal til før jeg griner på nesa over været. Når jeg begynte å nærme meg Mårbu kjente jeg det svei i nesa og klødde i halsen. Det er aldri et godt tegn. Da jeg ankom Mårbu var jeg egentlig i dårlig form. Valgte da å overnatte på Mårbu som var ennå betjent. Formen ble verre utover kvelden og jeg var spent på morgendagen.

Bilder fra dag 2

Neste dag var jeg godt forkjølet med tilhørende hodeverk. Fra hittil å ha hatt en snittfart i bevegelse på 4.6 km pr time begynte den nå sakte men sikkert å falle på den 22 km turen til Kalhovd Turisthytte. Noe av grunnen var også at denne dagen begynte med stigning og hittil mest kupert av turen.Det verste var hodepinen, men fokuserte på alt det fine rundt meg i finværet, så det gikk egentlig greit. Jeg valgte også denne natten å droppe teltet og overnattet på Kalhovd. Jeg sov ca 12 timer i en komfortabel seng på et rom alene etter jeg fikk Paracet av den hyggelige betjeningen. Det trengte jeg!

Bilder fra dag 3

Neste dag gikk jeg fra Kalhovd i retning Rjukan. Jeg gikk ikke til Helberghytta, men tok av turstien ved Strengen da vår hytte ligger mer vest enn Helberghytta. Jeg ankom hytta på ettermiddagen etter 9.6 mil på tre og en halv dag. Noen myrpartier under hele turen, men ikke verre enn at jeg holdt meg tørr på bena. Fargene i landskapet ble sterkere jo nærmere jeg kom Tinn kommune. Noen mener at Hardangervidda er ensformig og litt kjedelig, men det stiller jeg meg totalt uforstående til.

Bilder fra dag 4

Mens jeg var på hytta var jeg på et par topper i nærheten, men ellers ble det mest fisking. Både med garn og stang fra land. Hytta vår har vært i familien siden den ble bygget midt på 1800-tallet av min tipp-tipp-oldefar og vi er veldig heldige som eier en bit av Hardangervidda med en god bit av et godt fiskevann.

Bilder fra uka på hytta

Sitter kun igjen med fantastiske landskapsminner og gode vandreopplevelser selv om jeg ble forkjølet og droppet to teltovernattinger. Møtte ikke et eneste menneske under vandringen noe som egentlig var herlig. Bare nøt naturlige lyder og stillheten.

Når det gjelder pakkingen vil nok noen reagere på telt, liggeunderlag, sovepose og brenner og mene at dette er overkill på en slik tur. Det kan godt være, men alt jeg hadde med minus sovepose bruker jeg også på vinterovernattinger. Jeg er minimalist og opptatt av overforbruk i samfunnet. Jeg forsøker å eie færrest mulig ting :-) Dessuten kan vidda være svært lunefull på denne årstiden. Har brukt dette teltet i vinterstorm og det har stått som et fjell.

Pakkeliste

Når det gjelder mat er jeg enkel også der.
Dagsrasjon:
Frokost: 200gr havregryn, vann og 100gr proteinpulver.
200gr nøtteblanding under vandring og en powerbar.
Potetmos med spekepølse.
Real turmat eller trek n eat til middag.