Spydeberg varde i hjorteflue-helvete (20.09.2016)

Written by Femice (Irene Eriksen)

Start point Sagtun (98m)
Ascents Spydeberg varde nordtoppen (257m) 20.09.2016 18:15
Spydeberg varde sørtoppen (258m) 20.09.2016 18:15

Jeg tenkte at en tirsdag er sikkert fin til å ta en tur til den mest lokale toppen jeg fant på Peakbook; Spydeberg varde.
Amatør på tur :D Men får fortelle om min lille tur i dag likevel. Kan hende jeg finner det morsomt siden :D
Leste litt og printet med meg turartikkelen til Nils
Jeg parkerte på plassen ved søplekassene, akkurat der hvor veien oppover bak sagbruket begynner.

Turen startet som beskrevet; lett, på grusveier oppover i åsen.

Så kommer man til en plass som tydelig er slutten på "hovedveien".
Der er det til høyre en del bikuber og en skogssti.
Jeg valgte skogsveien til høyre. Den gikk slakt oppover og var allerede fra starten ganske overgrodd. Ikke mest brukt siste åra heller skjønte jeg når jeg møtte på trær som hadde ligget over veien lenge.
En og annen hjorteflue ble plukket ut av håret men på det tidspunktet var ikke de mer plagsomme enn de pleier.
Da jeg begynte å nærme meg toppen mistet jeg stien, i den grad det hadde vært noen sti å følge....
Så jeg brukte peakbook-kartet og siktet meg inn på toppen, og klatret over tuer, kvist og kvas og opp og ned skråninger. Var god og svett da jeg nådde det sammenraste tårnet.

Og nå hadde hjorteflue-helvete begynt. Jeg fant frem kam og gredde kontinuerlig ut kam etter kam fulle av de små insektene.

Noen tydlig sti fant jeg ikke nå heller så det ble å "bushe" (tror det er det kalles :D ) til jeg kom til en skogsvei som jeg fulgte nedover. Ble mye klatring, plukke vekk hjortefluer, gå gjennom myke tuer og gjennom tett småskog, gre ut hjortefluer, mens jeg gikk nedover.

Jeg ga opp Sundbyvarden da jeg skjønte jeg hadde gått i feil retning, og så var fluene så plagsomme at nå ville jeg bare ut av skogen. Sundbyvarden skal jeg ta når det begynner å bli kaldt !
En artig ting var at jeg fikk et flott syn av en hare jeg skremte opp og som løp rett foran meg. Den spratt så lett og elegant fra tue til tue og så opp en skråning. Da glemte jeg nesten hjortefluene et øyeblikk :)
Det blir tidlig mørkt så solnedgangen fikk jeg også med meg.

Og så er det litt morsomt med en liste med bare en topp :) Hyggelig å se en 100% fullført.
Var glad jeg ikke hadde lange biten hjem. Tøyet havnet på god lang vask mens jeg tømte varmtvannstanken og tok en dusj og ble kvitt de siste små kompisene jeg fikk med hjem fra turen.
Jeg gleder meg til det blir kaldt !

Telefonen skrudde seg av på slutten så derfor er ikke siste bit på retur logget detaljert.