Trollvasstinden (20.09.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Laurdalssætervegen (310m)
Endpoint Laurdalssætervegen (310m)
Ascents Trollvasstinden (1,285m) 20.09.2016 13:34
Bytingstinden (1,260m) 20.09.2016 13:59
Ut av skodda, på god vei oppover mot Tuvedalen
Lettgått i Tuvedalen

En nydelig turdag med morgenskodde som forsvant som bestilt fra toppene. Hadde avtalt å ta en tur ilag med en svensk kollega og da må vi jo vise frem godbitene i området. Valget av turmål er alltid vanskelig! I og med at vi ønsket kort kjøring og Ove ønsket en sporlogg fra Trollvasstinden i forbindelse med turlagsstur som han skal føre til helga, var valget allikevel ikke så verst enkelt tross alt ;-)

Det ble ingen tidlig start i dag, siden jeg hadde noen ærend før jeg skulle hente min kollega, Maria. Dette passet egentlig helt perfekt siden morgentåka tok litt tid før den valgte å lette. Vi kjørte over til Bjørkedalen og kjørte opp bomvei mot Laurdalssætra (30,-) og parkerte ved brua og veidelingen på ca 310 moh. Det er en stund siden jeg har gått her, og derfor er valget av ruta oppover litt rotete, inkludert en liten tur/retur oppover traktorveien mot Sandviksdalen. Vi gikk der jeg opprinnelig hadde tenkt på returen. Returruta er nok den enkleste av de to og ingen av dem har noen særlig merking. Man kan ane en rød T eller to når man er kommet opp i Tuvedalen og siste delen mot toppen, men terrenget er meget lettgått så snart man er over den ikke altfor tette skogen/vegetasjonen. Skal man gå den ruta vi fulgte på retur, så kan man evt kjøre et par hundre meter oppover etter brua og parkere der hvor man finner den neste veidelingen og følge sporet derfra. Så snart man er oppe i Tuvedalen er det bare å sikte seg bakover og følge terrenget bakover til man kommer opp på sørvestryggen mot Bytingtinden.

I dag valgte vi å gå på Trollvasstinden først og skrådde oss bortover mot skaret mellom de to toppene og gikk opp på selve egga ca på det laveste punktet. Man ser et tråkk til tider og noen har markert dette med noen små varder. Egga er svært lettgått oppover. Utsikten er fantastisk mot etter hvert Kvasstinden som går nordover fra Trollvasstinden samt over mot Dalsfjorden. Det er bratt ned på begge sider på egga, men langt ifra eksponert eller luftig. Vi tok oss en matøkt i det nydelige været på toppen av Trollvasstinden før vi signerte i boka og returnerte tilbake mot Bytingtinden igjen. Jeg gikk en bratt renne opp mot toppen til Bytingtinden før vi var kommet helt tilbake til sørvestryggen igjen mens min kollega fortsatte bortover mot ryggen. På Bytingtinden eller Tennå som det står på metallboksen som inneholder boka ved varden.Jeg signerte boka og skyndte på ned mot sørvestryggen igjen for å ta igjen min kollega.

Returen gikk som sagt samme vei ned gjennom Tuvedalen, og med en litt bedre variant enn oppover der man også kan finne et tråkk gjennom skogen som ikke altfor tydelig og heller ikke merket.

Kjempefornøyd med nok en flott høsttur i det man kan kalle nærområdet.

Missing title

Written by ligroenb 23.09.2016 22:16

Yes it is absolutely a beautiful area with beautiful surrounding mountains. It is Always an extra bonus when the fog/mist reveals the peaks like IT did on this trip :-)

Magic moments

Written by Chris 20.09.2016 22:36

Looks so amazing with the mist clearing and uncovering the mountains. Took me a while to recall when I met Trollvasstinden some years ago. It was a short trip to Keipen before the rain should start looking desperately to the bigger neighbour.