Leirungsdalen og Svartdalen (16.09.2016)

Written by hpkrist (Hans-Petter Kristiansen)

Start point Gjendesheim
Endpoint Gjendesheim
Ascents Store Knutsholstinden (2,341m) 16.09.2016
Leirungskampen (2,079m) 16.09.2016
Leirungskampen N1 (2,045m) 16.09.2016
Leirungskampen N2 (2,050m) 16.09.2016
Austre Leirungstinden (2,288m) 16.09.2016

På tur med Hans Olav, Lars Arne og Bruno.
Fredag 16/9 var planen båt fra Gjendesheim og inn til Gjendebu med camp i Svartdalen. Dette ble brått omgjort da 9.30 båten kun gikk til Memurebu. Vi satte igjen en bil på Gjendesheim og kjørte opp til Knutshøparkeringen og la i vei inn Leirungsdalen med tunge sekker. Brukte ca 3,5 timer inn til vannet 1578 der vi slo leir. kl 16 gikk vi vi opp på Austre Leirungstind. jorde først et forsøk på eggen mot Skarvflytindene, men ombestemte oss og prøvde eggen mot vestre Leirungstind. Ble stoppet av en bratt hammer som jeg og Hans rappelerte ned, men vi innså at vi ville få problem med å få med bikkja videre. Det begynte også å regne med dårlig sikt, så vi valgte å snu og returnere ned til teltene og dry-tech middag. Totalt 22 km og 10 timer

Lørdag gikk vi videre til Svartdalen i strålende vær med en avstikker til Leirungskampen fra Svartdalsbandet. Vi satte opp teltene i Svartdalen ved vannet nord for 1490 vannet. Etter en times pause gikk vi opp på Knutholstind normalveien (brukte 1 time og 45 min til topps) kl 17.30 på toppen. samme vei ned igjen.

Søndag gjorde vi et forsøk på Knutseggen fra nord men kom for langt øst og gikk oss fast. hadde vi hatt med stegjern og isøks kunne vi lett gått opp snøbreen mot eggen. Gikk istedet bort til ryggen opp mot Nørdre Knutsholstinden og nøt utsikten mot Knutsholet før vi returnerte til Gjendebu og båt til Gjendesheim. En flott tur i uvanlig fint og varmt vær. Gikk store deler av dagene i shorts og tshirt.