Kjelviktinden - høyest i Bindal (19.09.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Rv. 76 (113m)
Ascents Tjeldviktinden (1,088m) 19.09.2016

Skrevet av aask (Ånund Sigurd Kvambekk)

Ja, jeg vet at det er diskusjon om dette er kommunetoppen i Bindal. Kommunen selv hevder noe annet, men den offisielle Norges mening står Statens kartverk for. Minst 8 år etter at saken ble nevnt første gang er ennå kommunegrensene tegnet slik at dette er kommunetoppen. Blir den flyttet får vi ta turen opp igjen. Vi hadde ikke tid til å ta den med på denne turen på grunn av mørket.

Start ved p-lomme nord for Finnheia.
I oppstigninga mot Middagstinden med Finnheia i bakgrunnen.
Oppover mot Middagstinden.

Vi hadde tatt Romsskåla på morgenen, og kom til campingplassen utpå dagen. Spiste godt før vi kjørte opp til startstedet i siste svingen før tunnelen. Det er en liten lomme der en kan sette bilen. Tok oss greit opp på Finnheia og fulgte ryggen mot nordtoppen på Middagsfjellet. På grunn av fare for å mørkne ute i dette sva-landskapet prioriterte vi hardt å ta raskeste vei mot toppen. Vi rundet toppen på ca 900 moh. Det var ganske utsatt, og endel våte sva på grunn av sig. Jeg likte det dårlig, så vi la ruta over toppen på vei tilbake. Gå der i hvert fall ikke når alt er vått.

Nydelige høstfarger på rypebærene om dagen :)
Flotte små tjern vi passerte på turen.
Svapartier i øvre del mot Middagstinden.

Fra Middagsfjellet er det lettgått med stort sett vegetert slettelandskap. Noen dalsøkk der det er få passasjer, men etter litt leting løser det seg.

Fra sørsida av Middagstinden med utsyn mot selve Kjelviktinden.
Behagelig slettelandskap store deler av veien bort til Kjelviktinden.
Tilbakeblikk mot Middagstinden fra oppstigninga mot Kjelviktinden.

Tilbake fra toppen fulgte vi noen snøfonner ned igjen, derfor ble det en annen rute et stykke. Ruta opp var grei nok. Særlig var den siste stigningen til toppen fin med sva med passe stigning.

Pappa på Kjelviktinden som pr dags dato er Bindal sin kommunetopp.

Det var tåke på toppen både før og etter vi var der, men vi var heldige og fikk fin sikt.

Snøfelter ned nordsida på Kjelviktinden.

Ned igjen fra Middagsfjellets nordtopp var det plundrete. Det ser lett ut på kartet, men det er mange nesten loddrette svapartier. Det er mulig at det hadde vært lettere å sikte mer mot midten av toppryggen, altså en mer vestlig rute. Fra vår rute så vi ikke hele området, så det er usikkert.

I botnen nedenfor snøfeltene. En del av fonna som er merket av på kartet er nå smeltet vekk.

Vi rakk akkurat ned til det ble mørkt. Sondre disket opp med vegetarsuppe i caminghytta. Det smakte godt før vi stupte i seng.