Rosendalsalpene og Bjørndalstraversen i joggesko (18.09.2016)

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Start point Muradalen (159m)
Endpoint Muradalen (147m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Andersfjellet (1,211m) 18.09.2016
Bjørndalsnuten (1,220m) 18.09.2016
Bjørndalstindane (1,426m) 18.09.2016
Juklavasskruna (1,455m) 18.09.2016

BJØRNDALSTRAVERSEN I DRØMMEVÆR

Endelig sto Rosendalsalpene og Bjørndalstraversen for tur. Med svært gode væremeldinger for denne dagen var ikke Terje vanskelig og be med på tur.
Vi dro fra Nesttun kl.07.00 - slik at vi kunne ta fergen kl.08.30 fra Gjermundshavn.
Kjørte inn mot Baroniet og videre mot Fossberg og Murabotn, parkert ved en naturlig P-plass et stykke inn på grusveien etter vi hadde passert grinden ved Fossberg. Fulgte så et naturlig tråkk over jorde og etter hvert en fin sti opp i lia langs Reppabekken.

Parkering inne i Murabotn

Ingen av oss hadde tatt denne turen før, så det ble litt surfing på nettet om sikringsmidler var nødvendig å ta med. Vi ble igrunnen ikke mye klokere av dette, fant alt fra at turen går helt fint uten noe form for sikring og at «erfarne klatrere» måtte virkelig stålsette seg for å komme over uten sikring. Så da ble det til at vi tok med oss klatresele, tau og noen sikringer, "Just in Case".

Rundt høyde 829 forlot vi stien og tok sikte på å følge ryggen opp mot Andersfjellet

MAGISK stemning med skylaget under oss, her på vei opp mot Andersfjellet.
Rundt høyde 829 forlot vi stien og tok sikte på å følge ryggen opp til vi nådde toppen av Andersfjellet, vi brukte ca.1 ,40 t opp hit. Herfra ser man hele traversen og en flott utsikt mot Melderskinn.

Toppvarden - Andersfjellet
Utsikt fra Andersfjellet mot Melderskinn

Etter ca, 2 timer og 15 minutter stod vi på toppunktet 1426 og var klar for traversen over mot Juklavasskruna . Turen over viste seg å være helt uproblematisk å gå usikret – iallfall under slike forhold. Men det ble jo god trening å dra på litt vekt i sekken !

Her er vi på 1426 og klar for turen over til Juklavasskruna som kan sees helt bak i bildet,

Noen bilder fra traversen

Fin tavers !

Her er vi I fint driv mot Juklavasskruna - Takk til tilfeldig bekjentskap på toppen for bildene !

Traversen sett fra øst

Vel over på Juklavasskruna tok vi oss en liten matbit- og den medbragte colaèn smakte himmelsk i det fine været. Slo av en prat med en kar som vi traff på toppen, han hadde valgt å gå opp via Melderskinn og videre bort til 1426 på Bjørndalstindane.

Etter en god pause og diverse fotografering satt vi kursen tilbake til bilen via Bjørndalsnuten og videre ned i Bjørndalen. Nedstigningen fra Bjørndalsnuten tok vi det helt piano da det var mye løs mose på stein og sva.

Flott utsikt utover Svartavatnet
Folgefonna i bakgrunnen
Støler som ligger helt i sørvestre ende av Stølsvatnet

Var tilbake til bilen etter 7 timer og 30 minutter - En fantastisk tur som kan anbefales !