Englafjell i Kvinnherad (13.09.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Uskedalen kai (10m)
Endpoint Samme (10m)
Ascents Englafjell (1,200m) 13.09.2016 13:15
Visits of other PBEs Uskedal parkering (10m) 13.09.2016 09:20

Sommer midt i september

Dag 2 i Rosendal med Johan. Nydelig sommervær og heldigvis mindre vind enn under turen til Melderskin i går. Etter en god frokost kjørte vi til Uskedalen der vi parkerte på Uskedal parkering et lite stykke fra turstart.

Turen starter ved den flott Kapteinsgården på Fet i Uskedalen
Turstart mot Englafjell fra Fet
God info ved turstart!

Fulgte T-merket sti hele veien. Etter et stykke på skogsvei/traktorvei tar stien av mot venstre bratt opp gjennom granskog. På 400 moh kom vi til det avrundet partiet Hjortaklett med flott utsikt over fjorden.

Mot Skorpo. Tysnes med Hovlandsnuten i bakgrunnen
Johan på Såta 650 moh
Varden på Såto
Rakki - den spreke, lille hunden til Johan ser ut til å nyte utsikten!

Videre like bratt opp mot Såto ca. 650 moh der terrenget endelig flater ut. Vi trengte påfyll av vann etter å ha svettet oss opp lien, og fant heldigvis friskt og fint vann inne ved fjellet.

På vei innover dalen øst for Geitavatnet
Utsikt mot Geitadalstind og Ulvanosi i ØSØ

Fra Såto var det flott og lettgått terreng videre oppover mot Englafjell. På ca. 1100 m går stien ut på kanten som fører bratt ned mot Limomnen i øst. Ganske så spektakulært landskap!

Store deler av flatene er steinsatt med flate steiner og lettgått
Fjellhunden Rakki på kanten mot Limomnen

Oppe ved den flotte, men delvis sammenraste varden kl 1315. GPS 325220 6643997. Her oppe traff vi igjen den hyggelige turjenten Renate som også hadde tatt turen fra Uskedalen.

Varden på Englafjell med Geitadalstind og Ulvanosi i bakgrunnen

Etter en lang og god pause i det fine sommerværet på toppen tok vi fatt på returen. For å få litt variasjon, fulgte vi ruten som er beskrevet i Opptur Hordaland. Denne starter fra vestsiden av topp-platået og går bratt ned ca. 200 hm gjennom tildels meget grov steinur. Fortsetter så på nordsiden av Svartavatnet 954, opp på en høyde og videre ned en kløft mot Lomatjørna.

Bratt og grov steinur ned vestsiden av Englafjell
Tilbakeblikk mot Englafjell fra vest
Vippesteinen på T-stien øst for Lomatjørna
En liten hund på et stort fjell! Manen 2014 i bakgrunnen

Mellom Lomatjørna og 777-vatnet tar stien av nordover og nedover mot Eikedalen som munner ut ved gården Eik i Uskedalen.

Øverste del av Eikedalen
 ... og litt lenger nede i Eikedalen med utsikt mot fjorden

Bratt ur første stykket, senere gradvis lettere terreng. Tilbake ved bilen etter en fin tur i et for meg nytt og spennende terreng. Turen ble avsluttet med et herlig, forfriskende bad i fjorden ved Rosendal. Tusen takk for nok en fin tur i Rosendals flotte fjell, Johan!

Akk ja; definitivt fristende,

Written by Stigun 20.09.2016 23:12

som så veldig mangt annet av fjell i dette usigelig vakre landet; ars longa, vita brevis..

Gratulerer med 2 flotte

Written by Stigun 19.09.2016 22:39

Kvinnheradsfjell, som vi attpåtil kan se fra stuevinduet hjemme, ca 10 mil unna!

Sv: Gratulerer med 2 flotte

Written by knutsverre 20.09.2016 20:26

Takk, takk Stig. Dette må jo være fristende turmål for deg også. Rosendals-fjellene minner om de Nordnorske fjell - turstart fra så å si havnivå og mange bratte høydemetre til topps.