Løtens høyeste - KT nr 22 (17.09.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Gitvola p-plass (726m)
Endpoint Gitvola p-plass (726m)
Ascents Gitvola (851m) 17.09.2016
Visits of other PBEs Gitvola p-plass (705m) 17.09.2016

Etter et bursdagsbesøk hos min nevå på Ridabu kjørte jeg østover på RV25 mot Elverum. Tok av mot Budor ved Brenneriroa, 15 km til Budor på asfalt (bomvei som betales med kort) og deretter sklting videre på grusvei mot Gitvola. Bratt oppover i skogen på tidvis bløt sti/myr. Fulgte stien et stykke mot Snippkoia, men når den tok en del mot venstre skjønte jeg at det ble feil og skar rett oppove mot høyre, delvis på spor fra oppkjørte skiløyper. Etter en stund så jeg toppen med tårnet og et stort vaiende flagg. På toppen kl 1530, og her traff jeg en ung dame med tolleren Theo. Så fikk mine turkamerater, Alma og Mille hilst på :-). Etter en kort tur oppe i tårnet, forøvrig med en fantastisk flott og langstrakt utsikt til alle kanter, bar det nedover igjen og denne gangen lett jogg på stien direkte ned til Gitvola p-plass.
Vær oppmerksom og hold stien til høyre når du starter fra p-plassen, men det er ikke skiltet mot toppen her.
4,6 km, 55 min (42 min opp og 13 min ned)