Tre topper på Toten - KT nr 24-26 (18.09.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Ascents Lauvhøgda (722m) 18.09.2016
Lushaugen (812m) 18.09.2016
Ringsrudåsen (842m) 18.09.2016
Øst for Ringsrudåsen (837m) 18.09.2016
Visits of other PBEs Parkering Lauvhøgda (600m) 18.09.2016
Parkering Lushaugen (567m) 18.09.2016
Sprængbekkvegen (600m) 18.09.2016

Etter et besøk hos gamlingene på Lillehammer satte jeg kursen hjemover med planer om 2-3 topper på turen. Været var strålende og etter hvert 18-19 grader. Utrolig bra til midt i september.

Øst for Ringsrudåsen, Gjøvik:
Tok av ved Redalen nord for Gjøvik og fulgte rv 240 innover langdryge Snertingdalen. Etter ca 26 km er det avkjøring mot Gilbergbygda. her var det ca 2 km med dårlig vei frem til bommen ved Sprængbekkvegen (50 kr i kontanter). Deretter 2 km på fin grusveg. Tok så til venstre inn Bjønnhaugveegen ca 1,5 km på dårlig grusveg. Regnet ikke med å treffe på noen, men jammen var det ikke 2 biler der og begge med hunder som akkurat kom ned fra toppen. Startet 1445 og fulgte bred og fin sti et lite stykke forbi Ringsrudsetra, og tok så rett opp lia og fulgte ryggen til toppen, mange små tråkk/stier her. Fant både maurtua og steinrøysa Knut Sverre. :-) Kor drikkepause og så en svipptur bortom Ringsrudåsen i Nordre Land. Deretter rett ned til stien ca 45 hm ned i sida, og fulgtre stien tilbake til P-plassen. Det er nok raskere å føle stien som jeg gjorde på returen, men fint å gå rygge oppover også.
3,1 km, 52 min

Lauvhøgda, Vestre Toten
Tok av mot Skjellerud rett sør for Raufoss og deretter skiltet mot Lauvhøgda. Parkerte ved bommen selv om den sto åpen og startet kl 1727. Hurtig gange opp til toppen langs veien, en kjapp tur opp i tårnet (11,6 m) som hadde fantastisk flott utsikt. Og lett jogg ned igjen. Bommen sto fortsatt åpen så kunne faktisk ha kjørt hele veien, men forhold meg til skiltet som sto bilkjøring forbudt.
2,9 km, 25 min

Lushaugen, Gran
Fulgte så Rv 4 ned til Lygna og deretter fv 180 mot Hurdal. etter et par km fulgte jeg grusveien opp til Bustevollen. Dessverre stoppet jeg 80 meter før skiltet til stien, og litt stresset grunnet tidspunktet og kun 1 time til mørket, trakset jeg i vei langs myrene bortover et stykke før jeg skar rett oppover lia. Psserte et par hogstveier før jeg omsider etter litt frem og tilbake traff på blåmerket sti og fulgte denne til toppen og hytta. Kort drikkepause og deretter lett (eller egentlig litt tung) jogg tilbake til bilen. Kun 16 min tok returen, og irritere meg at jeg ikke sjekket litt mer før jeg startet mot toppen. Men rakk akkurat p skifte og gi hundene litt mat før mørket kom.
4 km, 55 min

Dagens tre topper unnagjort og både jeg hundene var godt fornøyd.:-)