Horta i Stor-Elvdal (18.09.2016)

Written by Hansi (Hans Thorvald Nygaard) GSM

Ascents Horta (1,007m) 18.09.2016
Myklebyskarven (1,023m) 18.09.2016
Myklebyskarven Sør (1,016m) 18.09.2016
Myklebyskarven sørtopp (970m) 18.09.2016
Skjerbekkhøgda (786m) 18.09.2016
Storhorta (1,031m) 18.09.2016

Tur med Kristine. Vi kjørte fra Hamar til Stor-Elvdal i ti-tida. Vi hadde egentlig tenkt til å kjøre opp ved Davan og til Kroksætra, men der var vegen stengt med låst bom. Da kjørte vi litt sørover igjen, og svingte opp ved kirken på Strand. Planen var da å parkere på Opphussætra, men vi så på kartet at det var vegforbindelse til Kroksætra, så vi prøvde den. Den var selvfølgelig også stengt med låst bom når vi kom helt frem til Kroksætervegen. Da parkerte vi i krysset der og gikk over høyde 786 og videre mot Storhorta. Vi hadde tenkt til å følge råket som kom fra Kroksætra, men det fant vi ikke. Vi kom omsider opp på vegen, før vi gikk det inntegnede råket oppover mot Storhorta, det varte ikke veldig lenge før dette råket forsvant, og vi gikk i krattet opp på Storhorta. Fra Storhorta fulgte vi det gode råket mot Horta, men etter hvert ble dette råket også dårligere, og ned fra Horta fant vi det ikke igjen. Vi fant omsider igjen råket når vi gikk i retning Myklebyskarven, men bestemte oss for å gå rett opp på den istedenfor å følge råket rundt. To fine toppunkter på denne toppen. Vi fulgte råket ned igjen til Søkkundsjøene, hvor det var noen flotte hytter ved begge vatnene. Fra Søkkundsjøene gikk vi i retning Horta igjen, før vi tok av mot Hortabua. Mot Hortabua var det tegnet inn råk på kartet, men dette så vi fint lite til, så vi tråklet oss gjennom krattet. Fra Hortabua var det heldigvis bra råk over Hea og til Kroksætra. Turen ble så avsluttet på grusvegen fra Kroksætra til bilen. Veldig flott turområde i Stor-Elvdal, men dessverre dårlig tilrettelagt med råk og merking.