Veobreatind (17.09.2016)

Written by roars (Roar Skålin)

Ascents Leirhøe Sør (2,110m) 17.09.2016
Nord for Store Memurutinden Vesttoppen (2,264m) 17.09.2016
Veobreatinden (2,182m) 17.09.2016

En septemberdag som i følge yr.no var skapt for fjelltur. Reiste fra Gålå litt senere enn planlagt, og kom til Spiterstulen litt før 11:00. Fin tur innover mot Hellstugubrean, men på vei opp Veoskardet ble tåka tett og det kom litt vann ut av den. Heldigvis vant sola, og yr fikk rett i varslet. Vel opp på Nord for Store Memurutinden Vesttoppen var det meste av både tåke og skyer forsvunnet. Der møtte jeg også den eneste fjellvandreren jeg så, han kom opp fra skaret mot Veobreatind når jeg skulle begynne turen ned. Han hadde allerede fått med seg Veobreahesten, og gikk videre mot Memurutind Vesttoppen. Jeg nøyde meg med Veobreatind og Leirhøe Sør før jeg gikk den noe kjedelig turen ned fra Veoskaredet og tilbake til Spiterstulen.

Fjellside ned og bakke opp, ellers ingen problem å gå over til Veobreatind