Fin dag på Vestfjellet (18.09.2016)

Written by anneg GSM

Ascents Gammelhans (1,066m) 18.09.2016
Myssmørhelje (1,070m) 18.09.2016
Prestkjerringa (1,060m) 18.09.2016
Søndre Suluhø (1,121m) 18.09.2016
Nordre Suluhø Sørtoppen (1,120m) 18.09.2016
Nordre Suluhøgda (1,122m) 18.09.2016
Tok med Bonzo på ny tur. Fint vær på Gjøvik på morgenen, men tåka kom og gikk litt underveis til fjellet. Kjørte Liomseterveien og parkerte ved avkjøringen til Tortjønnplassen. Her er tilrettelagt for parkering mellom seterhus og hytte så vi da vi passerte setra på tur oppover, og dette fikk vi bekrefta av en "sauesanker" vi kom i prat med. Tåka var borte, og vi gikk i sol og varmt vær opp på søre Suluhøgda, der vi stempla topptrimkortet og skrev i turboka. Koste oss en stund i sola ved varden, før vi fortsatte over til Nordre Suluhøgda. Litt mer skyer en stund, men de forsvant ganske fort. Lang pause i finværet før vi gikk ned til bilen.
På nordre Suluhøgda utsiktspunktet
Høstfargene langs veien var fantastiske, og det hendte flere ganger at jeg måtte stoppe og gå ut av bilen for å nyte utsikten til blikkstille vann, fjellbjørk, lyng og myrgras som var ubeskrivelig vakkert.
Det var enda tidlig på ettermiddagen, og det var alt for fint vær til å dra ned fra fjellet. Vi valgte derfor å ta en tur bortom Nysetra. Parkerte på Ringastylen, tok med en lett jakke ( unødvendig!), og gikk råket innover mot Gammelhans. Etter en snau time stod vi på Prestkjerringa, med sol fra en nesten skyfri himmel, og kunne sette oss ned ved varden og nyte nok en fin utsikt denne strålende dagen.
Prestkjerringa

Tilbake på Nysetra var vi innom Ginahytta og skrev i hytteboka. Marit og Helge hadde gjort en kjempejobb med maling, så hytta så kjempefin ut.