Flott høst tur (17.09.2016)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Fjerdingen (360m) 17.09.2016
Årdalsåsen (258m) 17.09.2016

Parkerte på plassen i Bjørkedalen rett nord for der blåmerket sti går opp til Fjerdingen. Gikk denne stien helt til topps. Den blåmerka stien gikk til et utsiktspunkt på sydsiden av høydeplatået. Flott utsikt sydover mot kysten og sjøen utenfor.
Toppen av Fjerdingen er 100 meter nord for utsiktspunktet. 2,6 km hit fra parkeringen.
Valgte annen rute ned igjen. Først ned et gjel vest for Fjerdingen og en svært utydelig sti sydover mot en traktorvei øst for Himåsen.
Denne vegen var helt gjengrodd. Kom etter hvert ned på traktorvegen syd fot Himåsen. Denne vegen var også nesten gjengrodd i starten. Gikk vegen vestover og ned til Kjølsrød og hovedvegen nede i Bjørkedalen. For å få en lengre tur gikk jeg en runde i Bymarka til Porsgrunn. Gikk blåmerket sti fra Lunde og opp til Årdalsåsen 258, eller Lundåsen som det sto på kartet mitt.
Oppe på Årdalsåsen var det flott utsikt ned mot Porsgrunn i vest og Eidangerfjorden og Kattegat i syd. Så også Fjerdingen greit herfra.
Tilbake til bilen gikk jeg mot Svinholt og via Øveråsen. Hele turen ble 13,4 km lang. En passe lang tur på en fantastisk høstdag med sol, 20 grader og vindstille.

Fin steinvarde på Fjerdingen
Stien på kartet gikk i et trangt gjengrodd gjel