Fra Frydalen (17.09.2016)

Ascents Flakkshøa (1,088m) 17.09.2016
Skjerrellfjellet (1,502m) 17.09.2016
Steinbudalshøa (1,387m) 17.09.2016

Tur alene. Mange biler på P-plassen ved den øverste Kvamsnysætra denne dagen, men jeg får plass til bilen i vegkanten.
Finner fort rett sti opp langs Buåa. Høstfargene har kommet for fullt og med tåke som kommer og går er det toppers turvær!
Oppe på Bløyvangen blir stien borte men lettgått terreng videre. Går ned Nysæterdalen og over Fremre Steinbudalen til sørøstryggen av Steinbudalshøa. Her blir det rast ved restene etter ei gammel steinbu.
Jeg sitter også lenge på toppen av Steinbudalshøa før jeg starter mot Skjerellfjellet.
Skremmer opp to fjellryper like vest for varden. Dette er det eneste av vilt jeg ser denne dagen, men jeg hører mange haglesmell så det er nok flere ryper i området.
Følger nordryggen av Skjerellfjellet til topps. To omtrentlige jevnhøye vardsatte punkter, det vestligste med stor flott varde plassert helt ute på kanten.
Videre over høyeste Bløyvangen til jeg igjen kommer på stien, og er nede ved bilen igjen etter ca. 5 timer.
Har akkurat begynt å kjøre da jeg møter en mann med hund i godt driv. Det viser seg å være Atomsilda (Jørn Håvard Ask). Han har vært på langtur i samme område som meg, men i tillegg vært oppom Hornflågån, Simmelhøa og Søre Eldåkampen. Spreking!
Etter en kort prat kjører jeg videre til Flakken hyttefelt hvorfra jeg følger god sti til toppen av Flakkshøa. Fin utsikt over Furusjøområdet herfra. Tar samme veg tilbake og kjører til Årvillingen hvor jeg overnatter i bilen.

Kvamsnysætrin.
Her begynner stien.
Høstfargene har kommet for fullt. Opp langs Buåa.
Rypejegere på tur mot Bløyvangen og inn i skodda.
Steinbudalshøa fra nord på Nysæterhøgda.
Store finnskjeggsletter ved foten av Steinbudalshøa.
Rester etter gammel steinbu (eller forseggjort bågåstille?) på sørryggen av Steinbudalshøa. Skjerellfjellet i bakgrunnen.
På toppen av Steinbudalshøa, 1387 moh. Bak i skodda ses Storronden.
Skjerellfjellet.
Veslhøa fra nordryggen av Skjerellfjellet.
De to toppunktene på Skjerellfjellet; det nærmeste iallefall 1502 moh.
Steet, Trolltinden, Stor- og Veslesmeden fra Skjerellfjellet.
Furusjøen fra øst.
Flakkshøa.
Hovdepiggen og Furusjøen fra oppstigningen til Flakkshøa.
Frydalen med Kvamsnysætrin. Skjerellfjellet i bakgrunnen. Tatt fra Flakkshøa.
Flakkshøa, 1088 moh.

Gjensy

Written by Atomsilda 26.09.2016 19:00

Ja,-Arne...du var nok i hæla på meg til Skjerellfjellet. Tror nok vi må begynne å samkjøre litt til disse pf 250m toppene våre. Skal gå igjennom lista for å se om vi kan få noen felles turer om du vil det :)