Ripelsåta og Bukkaknotten (15.09.2016)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Nedenfor Svartedalsvatnet (805m)
Endpoint Samme (805m)
Ascents Ripelsåta (1,087m) 15.09.2016
Bukkaknotten (1,045m) 15.09.2016 09:43

Ripelsåta og Bukkaknotten

Fulgte Runes gode råd og startet ved bommen like nedenfor Svartedalsvatnet. Herfra gikk det langs T-merket sti til Pyttafloene, før jeg fulgte enkelte varder og Runes rute til Juldalsknotten 1123 moh. Her spiste jeg lunsj med en flott utsikt mot den videre ruten.

Parkering ved bommen nedenfor Svartedalsvatnet
På vei opp mot Pyttafloene kan Ripelsåta skimtes langt der borte i vest.
Bukkaknotten og Ripelsåta (bak) sett fra Juldalsknotten.

Fant så en grei rute ned i Breidaskaret, hvor jeg valgte å gå rundt Bukkaknotten på nordsiden. Her er det en naturlig grei rute. Vel oppe i skaret mellom Ripelsåta og Bukkaknotten, fikk jeg endelig en god oversikt over den siste kneiken opp til toppen. Og det er ganske så bratt!
Jeg satte fra meg sekken og valgte å takle fjellveggen rett på. Det gikk bra, men innebar klatring, ikke klyving. Halvveis oppe i veggen fant jeg ruten Rune omtalte i sin rapport og bestemte meg for å følge den veien ned. Trygt oppe på toppen var det flott utsikt ut Hardangerfjorden og ned mot Mauranger.

Ripelsåta ser bratt ut fra denne vinkelen.
Kommet meg opp det verste stykket i veggen.
Her er det betraktelig brattere enn det ser ut til på bildet! Jeg klatret opp midt i bildet.
Toppen av Ripelsåta, 1087 moh.

Etter å ha studert Bukkaknotten fra toppen av Ripelsåta, bestemte jeg meg for å måle høyden i sadelen, samt svinge innom toppen "just in case". Jeg fulgte den bratte gresskledde hyllen ned, og kom meg via et par smale hyller, trygt ned i skaret igjen. Her målte jeg sadelhøyden mot Bukkaknotten før jeg gikk videre til toppen. Oppe på toppen ble jeg noe overrasket da gps-målingene viste en pf på 106-109 meter. (Sjekket med Norgeskartet når jeg kom hjem og der er det høydekurver fra 940 - 1050 moh). Har derfor nøkternt satt høyde på Bukkaknotten til 1045 moh og en pf på 105 moh, noe som gir enda en topp på 100 pf-listen.

Gå inn i kløften midt i bildet og deretter opp til høyre langs denne. Ja, det er bratt!
Brakken i Breidaskaret. Juldalsknotten, 1123 moh, i bakgrunnen.
Toppen av Bukkaknotten, satt til 1045 moh. Nordligste punktet ble målt som høyest.

På vei tilbake gikk jeg også innom den noe slitne brakken som ligger i Breidaskaret. Nøkkelen henger over døren, men det ser ikke ut inne i hytten. Nå ventet en blytung stigning opp igjen på Juldalsknotten, som jeg passerte rett nedenfor toppen. Derfra var det grei skuring til Pyttafloene og ned til bilen. En lang og flott tur i fantastisk vær og terreng.

Flott utsikt til Folgefonna fra Pyttafloene.

Gratulerer med Ripelsåta

Written by Runemb 17.10.2016 21:38

Kjekt at min rapport var til nytte.

Bukkaknotten var en overraskelse. Var under 200m fra toppen på vei til Ripelsåta. Har sjekket på kartet og PF er over 105 m. Jaja, da får jeg en tur til i flott terreng.

Sv: Gratulerer med Ripelsåta

Written by GeirL 18.10.2016 21:10

Takk for det Rune. Det var en flott tur. Sannsynligvis mye bedre enn å krangle seg opp en av de andre bratte sidene til Ripelsåta. Synd at du ikke var innom Bukkaknotten på din tur, men det er vel ikke første gang vi "må" tilbake på en topp :-)