Topptur i Nissedal.. i glitrende sol (17.09.2016)  6

Ørnefjell (436m) 17.09.2016

Ny ”listetur” for Telemark

Fra Kalvåsen

Ettermiddagstur til sydligste del av Nissedal på grensen mot Gjerstad og Vegårshei kommune. Skyfri himmel og herlig varmt for årstiden. Kjørte inn til Felle og tok skogsbilveien (veiavgift) innover de mange fiskevanna inn forbi Mjøvatn. Var først oppom Kalveåsen. Terrenget innover denne delen av Telemark inneholder mye åpne svaberg når man kommer opp i høyden, og selv vesle Kalveåsen presenterer seg med små flotte svaberg på toppen. Flott utsikt. Kjørte videre inn i retning mot Ørnefjell. Satt bilen rett vest for Mjøvassheia på det smaleste vannpartiet og gikk tørrskodd over en liten beverdemning. Noe stigning, men veldig kjapt og greit terreng og ta seg fram i.

Fra Ørnefjell
Havrefjell sett fra Ørnefjell

Til Vedlausfjell gikk jeg opp fra nordre del av Trælvatn. Her er en av to steder det går merka sti til toppen (2,4 km). Denne traseen startet inne fra Gjerstad, men kan kortes ned om man kommer som meg via skogsbilveien fra Felle. Den andre stien starter fra Skåli. Hadde lest meg litt opp på denne turen, men ingenting kunne forbrede meg på opplevelsen jeg fikk. Dette ble en topptur helt etter midt hjerte, fra ende til annen. Vedlausfjell når høyt opp på rankingen hos meg. Tatt i betraktning at toppen bare er 517 over havet er dette en kanon. Herlig terreng hele veien. Lettgåtte svafjell og åpne furuskoger er midt i blinken, og slår an en sekser på terningen når det nærmer seg sommer i september.