Nattevandring med konsert og overnatting (17.09.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Gaustatoppen (1,883m) 17.09.2016
Gaustatoppen NV2 (1,818m) 17.09.2016
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 17.09.2016
Stavsro (1,173m) 17.09.2016

vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) hadde planer om å dra på nattevandringa opp til Gaustatoppen. Etter en liten værsjekk skjønte jeg fort at dette var noe jeg ikke burde gå glipp av. Kristoffer ble overbevist og med også. Istedenfor å gå opp og ned samme kveld utvidet vi turplanen med overnatting oppe på plattingen.
Vemund var allerede på hytta like ved Tuddal så jeg og Kristoffer suste oppover på lørdags ettermiddagen. På hytta ble vi overraska med rådyrmiddag og vafler.
Etter middagen(min andre for dagen) kjørte vi bort til Stavsro. Her var det ikke overaskende fult og vi fant plass 1,3 km fra selve parkeringsplassen.
Vi startet å tusle bortover og etter hvert oppover i skumringen med tunge sekker (Pga. den ikke alt for lange turen opp til toppen hadde vi bestemt oss for å dra med feltsenger. En del tyngre sekk, men absolutt verdt det!).
Været var helt fantastisk, helt vindstille, ikke en sky på himmelen og en svær måne.
Turen opp gikk i delvis kø i starten og helt kø den siste stigningen. Det var også satt ut poster med FNs bærekraftmål spredt ut oppover stien.
Oppe på plattingen var det overaskende få folk, mesteparten hadde tydeligvis satt seg nede ved DNT-hytta. Vi la fra oss sekkene og tok en del bilder av ”lyslenka” som snirkla seg opp mot toppen. Etter det gikk jeg og Vemund ut mot toppunktet i mørket. Det ble et kort lite besøk før vi snudde for å komme tidsnok tilbake til konserten.
På konserten plasserte vi oss et stykke oppi fjellsida da det så ut som de fleste plassene var tatt lenger nede. God stemning var det i hvert fall mens Sivert Høyem spilte.
Etter endt konsert kunne vi nyte utsikten av 5000 hodelykter traske nedover fjellsida. Et kult syn man ikke ser hver dag!
I 2-tia påppa vi påsan med omtrent 15 andre som også hadde planlagt å sove her.

På vei mot toppen
Tårnet sett fra høyeste punkt

Litt over klokka seks våknet vi(planlagt) for å få med oss soloppgangen. Finværet fra i går var fortsatt til stedet så utsikten var det ingenting å si på.
Etter sola kom høyere ble det etter hvert frokost før jeg og Vemund tok en liten tur bort til toppunktet og Gaustatoppen NV2. Det var like vindstille nå som i går og sola stekte bra. Dette var som en sommerdag å regne og trøya måtte fort av. Kanskje siste ”sommerdag” her oppe i år?
Toppølen vi ikke rakk i går passet veldig bra nå. Det ble etter hvert tomt på plattingen og vi startet å pakke før vi rusla ned til bilen igjen. Vi var nede i 11-12 tia. Vemund ble sluppet av like ved hytta og jeg og Kristoffer avslutta turen med en burger i Sauland. Takk for turen!

Heldigvis klarte Vemund å komme seg ut av påsan før oss andre slik at det øyeblikket her ble foreviget
Sommeren var tydeligvis ikke over enda! Varm tur ut over eggen