Høsttur Valdres: Grønsennknippa; tåke, ryper og jegere (16.09.2016)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Nøsen p-lomme (955m)
Endpoint Samme (955m)
Ascents Grønsennknippa (1,370m) 16.09.2016
Noseknippa (1,234m) 16.09.2016
Visits of other PBEs Nøsen parkeringslomme (955m) 16.09.2016

Dag 4 - tur 2 Smådalen-Helin pf>100m

Med et bein som var litt av og på, men som funka godt når det fikk litt fart på seg, fant jeg ut der i tåkehavet ved Helin at jeg skulle dra sørover til Grønsennknippa. Kjørte opp til Vaset, hvor jeg spiste en bedre egg og bacon på Sekskanten Kro & Pub.
Defra i regn og tåke bort til Nøsen p-lomme.
Raskt opp til Noseknippa og videre innover. Hører og ser ryper av begge arter.
Med ett kommer det to kjappe smell, som føles ikke langt unna. Jeg er glad jeg hadde på meg den signalgulgrønne Ortovox hettegenser'n! Jeg fortsetter på sti i tåkehavet obs på fugl og jegere rundt meg. Og der borte på selve stien ser jeg konturene av en jeger som går på støkkjakt, og han går langs hovedferdselåra til Grønnsennknippa! Et godt besøkt område ifølge standarden på stia. Han trekker unna når han får øye på meg. Jeg kommer i snakk med han og han sier det er flere jegere her opp i tåkeheimen. Jeg ber han holde seg unna stiene og går vaktsomt videre. Hørte et par skudd rett før toppen, men ellers så jeg ikke mer til jegerne. Ryper derimot så jeg flust av, sånn skal det være :-)