Seksortklumpen - Kommunetopp Bjugn (18.09.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Seksortklumpen (492m) 18.09.2016 11:35
Visits of other PBEs Høgås p-plass (100m) 18.09.2016 11:35

Trøndelag/Nordlandsraid september 2016 dag 2:

Siste tur fra dag 1 var Hestgrovheia - Kommunetopp Agdenes

Våknet til solskinn på motell-rommet på campingen vad Attrå. Etter en god frokost kjørte Sondre og jeg til parkeringen ved Høgås P-plass (20 kr) og gikk innover veien mot Seksortklumpen. Det var endel skyer, men stille og varmt, faktisk over 20 grader noen steder.

Vi fulgte stien mot toppen. Det var ganske vått i terrenget, så jeg gikk stort sett på siden av stien.

Litt vått i stien, men det var egentlig tørt for årstiden å være!
Små idyller underveis. Ser toppen bak. Vi gikk opp langs venstre kant.

Ved foten av fjellet fulgte vi stien opp de første kneikene, og inspirert av Ole-Petter gikk vi en mer direkte rute langs eggen. Der var det lettgått og tørt, men blåsebelgen gikk i brattene! I vått vær er det noen svapartier som kan omgås.

Ser tilbake mot der vi kom fra.

Fin utsikt fra toppen. Vi klarte å gjenkjenne Ørlandet sin kommunetopp Ospelihaugen og Rissa sin kommunetopp Ytre Skurvhaugen.

Sondre ved toppvarden.

Retur samme vei og videre nordover. Etter litt diskusjon ble det faktisk direkte kjøring til Rørvik og kveldstur på Vattafjellet - Kommunetopp i Vikna