Vakkert på Melderskin! (12.09.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-plass Kletta (160m)
Endpoint Samme (160m)
Ascents Melderskin (1,426m) 12.09.2016 12:55
Melderskin Vesttoppen (1,328m) 12.09.2016 14:00
Visits of other PBEs Kletta/Melderskin p-plass (160m) 12.09.2016 09:40

Melderskin - en perle i Rosendal

Vi reiste fra hytten på Mjølfjell søndag middag til besøk hos gode venner i Rosendal. Langs Sørfjorden var det åpne salgsboder for epler og plommer, og jamen klarte vi å sikre oss en siste kurv med fullmodne, herlige moreller fra et kjølelager også! Ankom Rosendal kl 18 der Anne og Johan sørget for en god middag og en hyggelig kveld før turen neste dag. Mandag morgen var Johan og jeg klar for en for meg lenge etterlengtet tur til Melderskin. Johan har vært på Melderskin mange ganger før, og er lommekjent i området. Dette var hans tredje tur bare denne sommeren! Vi parkerte på Kletta/Melderskin p-plass der det skilt med fin turinformasjon.

Flott info og rutebeskrivelse
Kart med inntegnet rute

Vi fulgte merket og meget godt tilrettelagt sti til Melderskin. Vedvarende, bratt og tung stigning 800 hm til det flater litt mer ut på ca. 1000 moh ved Skarshaug. Her er det ikke noen hvile-etapper!

Mot Rosendal og Snilstveitøy med Veten. Ulvanosi og Englafjell i bakgrunnen mot venstre

Under Skardshaug har Sherpaene vært i aktivitet og laget flotte steintrapper som ligger fint i terrenget. På Skardshaug ble det slakere men mer steinur.

Sherpa-arbeid av første klasse i bratt stigning opp mot Skardshaug!
Plakett er her og!
Terrenget flater ut på Skardshaug .....
Vi nærmer oss Holo. Heimste Melderskin mot høyre

Etter nye 300 hm kom vi opp til det flotte, flate partiet Holo med irrgrønn mose mellom mange små rennende bekker. Nydelig område og en sann befrielse å gå innover her etter en tung oppstigning.

Vakkert i Holo. Siste stigningen mot Melderskin ligger foran oss

Etter de siste 200 hm opp fra Holo kom vi opp til det flate topp-partiet på Melderskin. Utover mot varden smaler terrenget veldig av, og sørger for en ganske dramatisk utsikt mot de flotte Kvinnheradfjellene lenger inne. Min lokalkjente venn har vært på det meste av disse toppene, og forklarte hva vi så.

Melderskin varde 1. ordens punkt
Den store og flotte varden er med på listen over Norges vernede varder. Den ble benyttet allerede i 1855 til triangulering av Falkenberg som oppgir at han hadde sikt til 13 andre 1. ordens punkter herfra! Dagens varde ble antagelig bygget omkring 1912.
GPS 337343 6655695 som passer bra med det som oppgis av Bjørn Harsson i Verneplanen for vardene (337343 6655690).

Varden på Melderskin. Folgefonna og Juklavasskrona bak til høyre
Myrdalsvatnet og flotte Gygrastolen med sine to topper mot nordøst
Mot øst. Omnetinden nærmest. Mot Juklavasskruna og Bjørndalstindane. Folgefonni i bakgrunnen

Det blåste ganske så friskt (10-11 m/sec), så det ble ikke noe langt opphold på den flotte toppen. Vi la returen om Heimste Melderskin. Flott, alpint terreng langs kanten nedover her med utsikt bratt nedover mot Laurdalen. Her fant vi ly for vinden og tid for en matpause.

Bratt ned mot Laurdalen
For noen fjell! Mot Omnstinden og Juklavasskruna

Høyeste punkt på Vesttoppen eller Heimste Melderskin som er navnet som brukes lokalt, er oppe på en markert fjellknaus der det er bygget en liten varde. GPS 336537 6655349. Ellers er det flere menneskeskapte steinrøyser i området. Uklart hvilken betydning disse har.

Den markerte småtoppen (2-3 m høy) på Heimste Melderskin
Flere varder på Heimste Melderskin

Nå bar det nordover og nedover til Holo og T-merket sti. Vinden hadde øket ytterligere på, og tok meget sterkt nedover mot Skardshaugen - faktisk slik at det til tider var vanskelig å holde balansen! Tilbake ved utgangspunktet etter en vel 6 timer. Tusen takk til Johan for hyggelig turfølge og utmerket guiding på Melderskin!

Missing title

Written by Mayhassen 18.09.2016 18:12

Flott i de fjella der! Var det ingen sikt østover?

Sv: Melderskin

Written by knutsverre 18.09.2016 19:49

Ikke alle er så rask som deg Øyvind, hverken i terrenget eller med rapportene! Jeg var bare kommet til Skardshaug med turbeskrivelsen/bildene. Følg med, følg med hvis du har tid innimellom alle K-toppene!