Gråurda - høyest i Snillfjord (17.09.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Myrsætra (267m)
Ascents Gråurda (791m) 17.09.2016

Skrevet av aask (Ånund Sigurd Kvambekk)

Sondre og jeg kjørte fra Asker etter jobb og skole på fredag. Kom til parkeringen i krysset vest for Våvatnet rundt halv ett hvor vi la oss til å sove i bil og i telt. I en transporter lå allerede Øyvind M og sov.

Ved start på Myrsætra.
Toppen synes bak til høyre.

Etter frokost på parkeringsplassen kjørte vi til parkeringen ved Myrsætra (bom 40,-). Mange rypejegere var ute på jakt, men vi fikk plass. Tynt skydekke, men det tyknet til etter hvert. Sondre og Øyvind gikk i shorts, noe som var helt greit selv nå langt ute i september.

Stille vær ved Langtjørna.
Toppen nærmer seg.

Vi fulgte god sti opp til hytta innenfor Langtjørna. Derfra bar det ut i terrenget, men lettgått på ryggene. Prøvde en mer direkte rute ned igjen, men fikk et par hundre meter med kratting på den ruta.

Litt dissens om hva som var toppen. Min gps sa den første toppen vi kom til, men det er noen år siden jeg lastet ned punktene fra Peakbook. Øyvind som prøvde den nye appen sa at nå lå den lenger borte, og våre GPS-målinger og øyemål var enige med Peakbook sine koordinater.

Ved toppvarden på Gråurda.
Retur. Langtjørna ses bak.

På vei ned begynte det å regne lett, men fart på regnværet ble det ikke før vi hadde 30 m igjen til bilen!

Vi kjørte tilbake litt samme vei som vi kom til parkeringen ved Langlidalen. Så la vi vei på Omnfjellvarden - Kommunetopp i Orkdal.