Hestgrovheia - høyest i Agdenes (17.09.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Herdalsveien (295m)
Ascents Hestgrovheia (656m) 17.09.2016
Visits of other PBEs Herdalsveien Parkering (300m) 17.09.2016

Skrevet av aask (Ånund Sigurd Kvambekk)

Etter å ha tatt Gråurda - Kommunetopp i Snillfjord og Omnfjellvarden - Kommunetopp i Orkdal tidligere på dagen var turen kommet til Hestgrovheia. Øyvind M, Sondre og jeg startet fra parkeringen i Herdalsveien. Bompenger. Må ha mynter. Øyvind betalte, så jeg vet ikke summen.

Merket med stokker i øvre halvdel.

Fra parkeringa gikk vi til høyre opp en traktorvei og til høyre igjen etter et par hundre meter. Der går en sti opp med en gang som er den raskeste. Vi hadde ikke gjort hjemmeleksa og tok "Gammelstien" fra enden av sistnevnte traktorvei. Fint ryddet sti. Kom opp på hovedstien med solide stokker for skuterløype om vinteren. Fulgte denne til toppen. Sikt i nedre deler, noen lette regnbyger, og tåke på toppen. Teleanlegg litt under toppvarden. Fin varde som var viktig som varslingssystem i gamle dager. På skiltet stod det at man kunne se "alt", men ikke i dag.. Ned igjen samme vei.

På toppen av Agdenes sitt tak.
Herfra kan man visstnok kunne se "alt", men ikke i dag.

Vi skilte så lag. Øyvind satte kursen mot Hamar, mens vi fortsatte med ferje over til Ørlandet. Der tok vi inn på campingen ved Austrått. Sondre tok en kveldstur på Osplikammen, en topp jeg allerede hadde tatt. Passet meg godt med mer hvile. Det ble småmørkt på vei ned for han. Hadde gamblet på "travel light" i stedet for lykt.