Osplikammen - høyest i Ørlandet (17.09.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Osplikammen (285m) 17.09.2016 19:50

Etter å ha kommet over med ferga til Brekstad og allerede gjennomført tre kommunetoppturer på sørsida av fjorden begynte det så smått å mørkne. Pappa og jeg hadde sjekket inn på et motell på Austrått camping, og etter å ha sluppet av fattern der dro jeg på kveldstur til Osplikammen som han allerede hadde vært på ved en tidligere anledning.

Toppen av Osplikammen.

Parkerte like før en bom langs veien som går inn mot Kalvåhaugan. Herfra jogget jeg i hurtig tempo langs veien 100 meter før jeg dreide inn til høyre på en umerket, men fin sti (litt vanskelig å få øye på den). En del fuktige partier inn mot toppen, men ikke så alt for verst til å være Trøndelag. Åpent terreng oppe på toppen og fin utsikt over hele Ørlandet, fjorden og mot jagerflyplassen. Brukte 15 min fra bilen til toppen i raskt tempo.

Utsikt fra Osplikammen mot nordvest.

På vei tilbake igjen begynte det å bli ganske så mørkt. Jeg hadde lagt fra meg en jakke langs stien, men presterte å gå forbi den da jeg på et tidspunkt fulgte en parallell sti. Endte opp med at jeg måtte jogge tilbake for å finne den. Kjipt i mørket og litt sliten etter en lang dag, så jeg vurderte nøye hvor mye den jakka egentlig var verdt. Fant den, så jeg angrer ikke nå.

Spiste god middag på Melissa i Brekstad etter turen.