Langtur sør i Rondane (17.09.2016)  3

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Kvamnyseterlia (925m)
Endpoint Kvamnyseterlia (929m)
Ascents Søre Eldåkampen (1,224m) 17.09.2016
Veslehøa (1,186m) 17.09.2016
Hornflågan (1,650m) 17.09.2016
Nørdre Eldåkampen (1,213m) 17.09.2016
Simmelhøa (1,465m) 17.09.2016
Skjerrellfjellet (1,502m) 17.09.2016
Steinbudalshøa (1,387m) 17.09.2016

Hadde bestemt meg for å ikke dra på noen lengre tur denne dagen da jeg ikke fikk med meg noen. Satset heller på en tur på Totenåsen...trodde jeg. Det ble ei urolig natt...våknet kl 05.00 og begynte å tenke... Burde jo dra på tur da...en skikkelig tur. Det er jo en fridag. Lå urolig en halv time til...da var det bare å stå opp. Valget var tatt. Det ble tur til Rondanes forgård. Pf 250 i Oppland var målet. Pakket raskt sekken...og var avgårde ca 07.15.

Parkerte bilen ved Kvamnyseterlia...og var klar med sekken på ryggen kl 09.30. Det var jo meldt bra vær, men jeg startet i tjukk tåke og så svært mørkt på dette. Vurderte rett og slett å bryte av hele greiene der jeg gikk etter gps´n. Dette ville jo være en drøy tur...og tåke i tillegg...da var det hinsides all fornuft. Selv jeg måtte innrømme det. Tenkte at jeg kunne kanskje gå til Skjerrelfjellet for så å snu. Da jeg kom opp på ca. 1300moh så klarnet det opp. Det ble helt kanonvær! Yesss! Jeg og Embla langet ut så ryper og harer sprutet ut av kjerr og kratt.

Nå skal det sies at jeg møtte tåke seinere på turen og gps måtte igjen brukes. Det ble mye opp og ned på denne turen og i lavere terreng så kom tåka. Rett nedenfor Steinbudalshøa traff jeg to jegere som ventet på rein...Skjønte vel at de ikke var veldig begeistret for mine planer videre. Jeg skulle jo videre mot Hornflågan som lå laaaagt der oppe....der de visste at det var rein litt mer nord. Jeg sa jeg skulle holde høyre. Kanskej jeg kunne skremme dem mot dem... Jeg traff faktisk 8 reinsdyr før den siste jævlige kneika opp mot Hornflågan. En helvetes lang bakke nedunder Steinbudalshøe og opp mot Hornflågan. En kort pause oppe midtveis med en Burn og ei tjukklefse gjorde susen.

Vel oppe på Hornflågan kom tåka snikendes oppover, men nå hadde jeg fått blod på tann. Ikke snu nå nei. Karret meg nedover i steinur og sør for Simmelhøa...i tåke. Den lettet da jeg startet på den seige kneika opp mot toppen. Tåke lå nå tjukk nede i dalen og min videre ferd nedenfor Simmelhøa foregikk med gps....mot Eldåkampen.

Etter å ha vært på de søre toppene gikk ferden tilbake mot bilen. En lang vandring offroad over myr...kjerr og dritt. Det var laaaangt til Kvamseterlia fra Eldåkampen altså. Toppen av kaka var at den stien jeg fulgte de to siste kilometrene til Kvamsterlia gikk litt lavt...slik at jeg måtte opp igjen på grusvei tilbake til bilen. Huff... MEN...plutselig kom det en bil mot meg. DET var en kjent bil...og et kjent ansikt. Det var Arne Mæhlen som kom. Han hadde også vært i disse traktene på tur. Han vartet opp med en Vørterøl som smakte fortreffelig. Vi ble enige nå om å kanskje ta noen slike Pf 250 sammen framover. Mye singel kjøring...

En av de drøyeste turene dette her. Ikke helt innertier akkurat...meget variert terreng. Fra svært lettgått...til mye ur...mye myrer og kjerr. Akkurat slik vi tinderanglere....sære samlere må takle :)

Start date 17.09.2016 09:27
End date 17.09.2016 17:09

Trivelig langtur

Written by Øyvindbr 20.09.2016 13:03

Og trivelig Alpefarer-treff! :)

Ja vi er visst rare sett med A4-øyne, men vi får med oss mye fint på den måten...

Gale mann

Written by mortenh 17.09.2016 21:27

Gratulerer med nye Oppland 250 saker du gale mann :-) Ingen ro i den kroppen ... men du må jo legge press på Garm, så det er bra jobba!!!

Sv: Gale mann

Written by Atomsilda 17.09.2016 21:54

Ja...er nok litt gal. Ble en skikkelig treningstur. Traff jo en gal mann til på tur da...til pf 250m. Arne er i støtet som alltid!

Sv: Gale mann

Written by Garm 20.09.2016 19:50

Ingen fare, vert nok relativt roleg på meg framover. :)