Heldag til Jutulene, Skarfjellet og Trollporten (16.09.2016)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Trollporten sør for (1,640m) 16.09.2016
Visits of other PBEs Dalen parkering (260m) 16.09.2016
Viromsetra (615m) 16.09.2016

Hadde sett på Skarfjellet lenge, men det var da jeg satte meg mer inn i detaljene rundt pinakklene Jutulene samt eggen ut mot Snøskar med Trollporten at jeg bestemte meg på at jeg måtte ta turen opp dit nå i år. Da Yr meldte stor sol og 22c så seint i september som nå var det ikke tvil, det måtte bli Skarfjellet.

Bro over Gresjo
Innerdalstårnet

Startet turen fra Dalen, inngangen til Innerdalen. Gikk stien opp mot Virumsetra, men skrudde til øst rett før setra. Her fant jeg en gammel sti som gikk oppover mot ura, men denne var i ferd med å gro igjen. Det er flere renner fra pinakklene og ned mot Virumsetra, men jeg satset på å gå opp på ryggen og opp til pinakklene fra nord. Da jeg kom opp i ura gikk jeg inn i mange nylige ras i flere områder. Alle rasene hadde gått i år og i fjor så det er tydelig at det er mye bevegelse i hele ura (150-200m nederst til øverst, 50-70m bredde). Det største raset hadde gått i nedkant av området som beveger seg, der ei blokk på ett par hundre tonn eller mer hadde falt ut fra ett stup.

De nederste pinakklene
Morgenutsikt mot Vinnufjellene

Ura opp mot Jutulnåla ble svært grov, og det tar litt mer tid å bevege seg i slik teig. I dette pinakkelfeltet ligger det tre større pinakkler på 15-60pf, samt flere mindre pinakkler på 5-10pf. Hadde ikke lest meg noe særlig opp i detaljene rundt klatringa her, bortsett fra at Jutulgubben er populær blandt klatrere. Jeg kom meg opp på en enkel pinakkel rett under Jutulnåla og fant ut at Jutulnåla er delt i to. Var det mulig å komme seg opp via denne sprekka?

Fra østsiden var det få tak inne i sprekka, men på motsatt side var det enklere å komme seg opp. Det vanskeligste partiet var de tre første metrene, med små fingertak og litt lengre avstand mellom to hyller å plassere beina på. Videre opp var det breie hyller før jeg kunne bruke renna 3-4m opp til toppen. De fleste vil nok bruke sikring her da ett fall vil være en særdeles nedtur med den ura som ligger under.

Enkleste rute opp Jutulnåla
Jutulnåla

Fortsatte opp til Jutulen. Den var langt enklere å bestige enn Nåla, med lett klyving opp fra sør. Nå hadde klokka plutselig løpt, hadde brukt 2 timer fra jeg nådde den nederste pinakklen, da det skal klyves, klatres, snappes, spises, drikkes, og fotograferes fra alle vinkler! Gikk rundt Jutulgubben også, ett veldig tøft tårn, men den her kjempen krever utstyr, evt. en enda mer uansvarlig fyr enn meg som tørr å gå den usikra!

Jutulgubben fra toppen av Jutulen
Gubben og Kjerringi

Fra Jutulgubben gikk jeg opp til en varde øverst i ura. Herfra gikk det en godt vardet sti rundt Skarfjellet ett stykke på vestsiden før den snudde øst og opp mot toppen. Endel løs ur videre opp og kom opp til stupene på nordsiden hvor det sto to flotte varder. Tok en lang pause her, og mens jeg pauset kom det to damer opp som gjorde pausen enda lengre! Vi gikk sammen videre opp til selve topppunktet lengre mot sør. En lite imponerende varde på toppen, men utsikten er storslagent i alle rettninger.

Nordstupet fra Skarfjellet
Utsikt fra Skarfjellet
Skarfjellet fra sør

Mens damene gikk ned samme vei som opp fortsatte jeg utover mot Trollporten. Klokka hadde passert 18, så jeg hadde ikke mange timene med lys igjen. Eggen bort til Trollporten var svært så lettgått og fin. Ved Trollporten ble det litt lett klyving ned på vestsiden, for å komme inn i selve porten. Jeg fortsatte over litt kuppert egg-terreng med flere små skar som måtte omgåes før jeg var nede i Snøskar, det laveste punktet mellom Nordre Trolla og Skarfjellet. Fra Snøskar fulgte jeg ei veldig løs renne ned mot Grasdalen. Var en nesten gjengrodd sti nede i dalen, så jeg mistet stien flere ganger før stien ble mer tydelig fra Grønmyra og videre ned til Virumsetra. Var tilbake til bilen kvart på ni, trekvarter etter solnedgangen.

Trollporten
Nordre og Store Trolla fra Trollporten
Solnedgang over Vinnufjell
Elva Gresjo med Nebba i bakgrunnen

Missing title

Written by Mayhassen 18.09.2016 18:19

Så gøy ut med de pinaklene, leketøy for de som gidder å gå :) stilige bilder.

fantastiske bilete

Written by kobbenes 17.09.2016 19:50

som vanlig! masse info om desse sakene i innerdalsføraren. kult bilete ned nordstupet

Sv: fantastiske bilete

Written by Þróndeimr 17.09.2016 20:06

Takk for det! Har ikke den boka, men har jeg navngitt pinakklene riktig? Jutulgubben er jo enkel, men hvilken av de to andre er egentlig Kjerringi, eller kalles begge Kjerringi? :)

• +

Sv: Sv: fantastiske bilete

Written by kobbenes 17.09.2016 21:53

utrolig flott

Written by Birgit 17.09.2016 14:33

Så artig å se turrapporten og de flotte bildene, og at du kom velberget ned. Hyggelig å møte deg på toppen :D takk for tips til returen, den vardede ruta som krysset renner og rygger var mye finere enn den vi gikk opp.

Sv: utrolig flott

Written by Þróndeimr 17.09.2016 20:25

Takk for det og takk for sist! Jeg var ikke nede før kvart på 9, så da gikk det raskere for dere å komme ned igjen! :)