Noen topper ved Friisvegen på Ringebufjellet (15.09.2016)

Written by Gisle

Start point Friisbua (1,150m)
Endpoint Friisbua (1,150m)
Ascents Gluggen (1,340m) 15.09.2016
Gravskardshøgda (1,369m) 15.09.2016
Store Hirisjøhøgda (1,392m) 15.09.2016

Tok meg fri en torsdag i september, da jeg så på værmeldinga at dette kom til å bli siste dagen med sommertemperaturer. Nede i lavlandet var det tåke da jeg startet bilen kl.11, men da jeg parkerte bilen ca.ved Friisbua så var det lettskyet og +16.

Jeg fulgte stien litt innover fjellet, og tok nokså fort av til høyre. Gikk greit opp på toppen Gluggen. Etterpå gikk jeg stort sett rett fram (en svak høyrebue for ikke å miste for mange høydemetre) til toppen Store Hirisjøhøgda, og til slutt til toppen Gravskardshøgda.
Flate og lette topper dette, og fint terreng å gå i. Flekkvis steinur og mose.

Planen var egentlig å gå på Vesle Hirisjøhøgda også. Men på vei dit, hadde dessverre hunden min et uhell slik at den skadet seg. Den haltet og vi måte gå raskeste veien tilbake igjen til bilen.

Været gjorde at slutten av turen ga en veldig fredfylt og idyllisk stemning. Sol med varmedis, og helt vindstille. Synd med hunden min, som ikke hadde det godt.