Jondal: Tur til Dumben, Storafjell og Horgane (16.09.2016)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Ascents Dumben (754m) 16.09.2016 09:40
Horgene (623m) 16.09.2016 09:40
Storafjell (724m) 16.09.2016 09:40
Visits of other PBEs Kysnesstølsvegen bomveg (32m) 16.09.2016 09:40
En fin varm høstdag ble det tur til Dumben og 2 nabofjell. Kjørte opp en skogsvei / bomvei som startet fra Teigen ved Kysnes-stranda. Anbefaler å parkere der det er lagret stein, grus og tømmer. Veien videre er mer en traktorvei, kan kjøres men dårlig plass til parkering. Etter endt vei fulgte jeg så en god sti som går opp til stølene Grønrimb. Jeg tok av fra stien da den begynte å gå nedover igjen til Vesla Raunlivatnet. Tok strake veien oppover lien uten sti mot fjellpartiet Dumben. Da jeg kom opp på platået passerte jeg en stor stein som balanserte på kantet av fjellet.
Fantasien sier at dette er ? som holder øye med båttrafikken i Hardangerfjorden.
Planen var å sette turen videre mot toppen Dumben 754 men oppdaget en stor varde på platået mot vest og la turen ut til den først.
Utsikt fra varde 711 mot Strandebarm
Så til toppunktet 754 på Dumpen der det var en mindre varde med rester etter et Trig.punkt. Varden ligger luftig til med god utsikt mot syd og utover Hardangerfjorden.
Høyeste toppen på Dumpen med utsikt utover Hardangerfjorden med Varaldsøy
Videre til stølen Dombasete som ligger inne på platået nord for Holmavatnet. Dette var sommerstølen til 3 bruk på Hammaren. Stølsdriften ble nedlagt i 1960.
 Stølen Dombasetra som besto av et stølshus. Gamlestølen finner vi grunnmurs rester av 90 m. mot nord.
Neste mål var Storafjellet 724. Måtte ned i et mindre søkk under veis og der traff jeg på en sti, men den mistet jeg fort igjen. Utsikten fra denne toppen var mer mot fjellpartiene syd - øst.
Liten varde på toppen av Storafjell 724. Dumben 754 bak til høyre.
Har nå en mindre topp igjen på turplanen. Måtte først komme meg ned til stien som går til Grønrimb. Tok retning mot nord. Så bratt ut, ingen sti men det gikk greit å komme seg ned. Fulgte stien et lite stykke mot Kysnes og tok av der det sto et tur skilt mot Grotnes. Etter at jeg hadde passert Lomavatnet 531 tok jeg til høyre mot toppen Horgane 623. Lett å gå. En fin topp, glatt reint berg med en liten varde. Fin utsikt også her.
Horgane 623 her med med utsikt mot nord.

Var godt fornøyd med dagens 3 Peakbook topper på denne turen. 2 topper som første Peakbook bestigning. Det ble en varm og svett tur og ved retur til bilen viste ute temperaturen 30,5 grader men sank et par grader da jeg begynte å kjøre.

Utsikt fra Storafjell mot toppene Horgane, Gangdalsnuten og Middagsnuten
Flere idylliske vann ble passert på turen