2000-meter raid nord for Glittertind (15.09.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Austre Trollsteinhøe (2,095m) 15.09.2016
Store Trollsteinhøe (2,201m) 15.09.2016
Søre Trollsteinhøe (2,161m) 15.09.2016

Kjetil M. og jeg startet fra trekanthytta ved Gråsubreen kl 7:40 og tok en laaaang omvei tilbake til bilen! Hard tur med utrolig mye stein. Øm under føttene etterpå.

NVE sin brehytte ved Gråsubreen som var vårt lille krypinn

Dagen før hadde vi gått over Austre Glittertindoksle og befart brefallet mellom Gråsubreen og Grotbreen. Bratt med store sprekker, men vi så en grei vei som innebar noe sikring. Plan A var å gå ned der og over hele Trollsteinseggja. Men da dagen opprant med tåke over ca 2150 moh la vi om planene og gikk nedover i det tåkefrie området først. Vi måtte langt ned før vi fant en nogenlunde grei vei ned på Grotbreen. Krysset breen med stegjern og gikk på Grotbreahesten uten sekker.

Store Grotabrehesten . Ser mot Trollsteinseggje. Vil tåka lette?

På med sekkene igjen og opp i skaret mellom Trollsteinseggje. Noe sigesprekker oppe i skaret som vi unngikk helt inne på høyre side. Satte på nytt igjen sekkene og gikk hele ryggen til Trollsteinskyrkja. Morsom rute! Omgikk bratt hammer et par hundre meter før toppen ca 10 m nede i vestskråningen. Tåka lette akkurat i tide. Men Glittertinden så vi ikke!

Ennå noen meter igjen til toppen av Trollsteinseggje. Ser ut til at tåka slipper!!

Returnerte til sekkene og gikk opp på Trollsteinrundhøe.

Kjetil ved varden på Trollsteinrundhøe. Ser Trollsteinseggje i bakgrunnen.

Tittet på Jans pinakkel som virker svært risikabel å bestige. Sondre har heldigvis overlevd det. Godt for alle 10m-pf-samlere at den trolig er litt under 10 m.

Sleipt ned i skaret (skyggeskråning) og opp på Svartholshøe. Nå begynte det å røyne på kreftene. Helt ned til 1850 moh og 300 høydemeter opp til Gråhøe. De virket som minst 500 m. Den siste slakke bakken mot toppen virket uendelig! Fra toppen er det vanskelig å innse at det bare er 300 høydemeter ned i skaret. Vi valgte en bratt rute for å spare lengde. Det er mindre bratt lenger mot vest.

Nå gikk praten lettere. Slakt terreng med lite grov ur oppe på platåene mot de tre Trollsteinshøene.

Pause på vei mot Søre Trollsteinshøe. Ser Gråhøe bak.
Godt med en cola full av sukker på Store Trollsteinshøe!

Returen gikk ned mot den flate Trollsteinkvelven. Lia var full av grov ur og tok lang tid. Deilig å legge seg i gresset nede i dalbunnen. Derfra ned dalen og til bilen virket igjen som en uendelighet, men strengt tatt svært lettgått. Elva ble krysset nesten med en gang, noe som var lurt da den fort ble for stor. Bilen vår sto ved Gråsubekken 2 km lenger opp i dalen. Vi planla derfor å gå på skrå ned til bilen, men myrer og vierkratt gjorde at vi fulgte elva på god sti ned til bilveien, og heller tok de kjedelige 1,5 km til bilen på grusveien (men uten sekk...). Var ved bilen ca kl 19. Nesten 9 timer i bevegelse på grov ur merktes under føttene!

Litt uttøying og klar for hjemturen. Bensinmangel gjorde at vi ikke turte å kjøre Valdresflya. Måleren sa drivstoff til 60 km, og det var 67 km til Beitostølen, hvorav mye stigning. Fikk fylt i Hedalen og kjøpt pizza på Ringebu som vi spiste i bilen. Var hjemme først over midnatt!