Øvsthusnipa og Vest for Stangahøgdi - Voss (08.09.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Fyre (335m)
Endpoint Samme (335m)
Ascents Øvsthusnipa (1,259m) 08.09.2016 14:00
Vest for Stangahøgdi (1,297m) 08.09.2016 15:55
Visits of other PBEs Fyre P-plass (325m) 08.09.2016 10:55

I forbindelse med noen dagers opphold på hytten på Mjølfjell passet det godt med et besøk på noen nye topper på Mjølfjell PF>50 listen som Svein Hausberg har generert. Sammen med vår gode venn og turkamerat Helge Titland kjørte vi fra Mjølfjell via Kyte til gården Fyre øverst i Stalheimskleiven der vi parkerte på Fyre P-plass særlig beregnet for folk som skal gå fra Fyre til Grindaflethytta. Vi fulgte den korte og konsise beskrivelsen til GeirL (Geir Lie) som var der 20. juli 2015.

God parkering på Fyre
Her tar sommer-stien til Grindaflethytten av fra skogsveien
Bygningsrester etter den nedlagte Øvsthus gård
Øvstetuftene - her forlater en stien

På Øvsthus tok vi av fra hovedstien til Grindaflet. Fulgte relativt lite brukt sti mot Stalheimsnipa til vi var oppe på det flate partiet på ca. 800 moh. Her dreide vi som Geir 90 grader og fortsatte opp VSV ryggen mot dagens første mål

Øvsthusnipa
Flott og lettgått terreng oppover ryggen til å begynne med. På lang avstand så vi en markert kul som vi bestemt trodde skulle være toppen på Øvsthusnipa. Det ble etterhvert mer kronglete terreng - endel opp og ned og omgåelse av bratte skrenter.

Fint, lettgått terreng. Oppheimsvatnet i bakgrunnen
Mot det vi trodde var toppen på Øvsthusnipa

Vel oppe på høyden vi hadde sett på avstand, viste seg at vi var kommet opp på en fortopp til hovedtoppen. På fortoppen er det bygget en ganske svær, bred varde på GPS 377068 6746230 1225 moh.

Helge ved varden på fortoppen litt vest for Øvsthusnipa
Foto fra Øvsthusnipa mot fortoppen

Vi måtte ned ca. 20 hm før vi kunne fortsette oppover mot selve Øvsthusnipa. Varde og rester etter trig-merke på GPS 377430 6746425, ca. 20 m forskjellig fra PB koordinatene som er korrigert. Kjølig vind på toppen. Vi fant ly litt lenger ned ved en vannpytt og tok oss en matpause.

Varde og trig-merke på Øvsthusnipa som ligger på fylkesgrensen mellom Hordaland og Sogn og Fjordane. Fortoppen i bakgrunnen

Vest for Stangahøgdi

Fortsatte så mot neste mål. Fulgte ruten til Geir over Kyrajukelen ned til et lite vann ca. 1100 moh som vi passerte greit i utløpet på sørsiden.

Vest for Stangahøgdi fra vestryggen mot Øvshusnipa
Vest for Stangahøgdi fra Øvsthusnipa. Hovedtoppen - den høye mørke - ligger i Hordaland

Da Geir var der i juli 2015 oppdaget han at "nålen" på toppen var feil plassert på Peakbook. Den sto opprinnelig på 1295-toppen på S+F siden på et avrundet, bart fjellparti. Vi gikk først opp hit og fant høyeste punkt på GPS 379011 6746244. Her laget vi en liten varde.

Vardet 1295-høyden (S+F) Vest for Stangahøgdi
Fra 1295-toppen i S+F mot den litt høyere i Hordaland

Det var ikke lange stykket bort til den "nye" Vest for Stangahøgdi på Hordaland-siden. Målte GPS på høyeste punkt til 378907 674599 og laget en liten varde her også. Høydedataene på GPS-en bekrefter Geir sine observasjoner at denne toppen er høyere en 1295-toppen. Jeg målte faktisk 4-5 m høyere i sitt - altså omkring 1300 moh! Det står forresten en større varde på et lavere sted - et utsiktspunkt ned mot Øvsthusdalen litt mer i SØ.

Helge bygger varde på Vest for Stangahøgdi (Voss)
Slik ble varden!

Vi var egenlig tenkt å fortsette østover mot der det står Stangahøgdi på kartet, men terrenget så litt slitsomt ut - bare stein og ganske småkupert. Dessuten ventet Astrid på oss med god middag i hytte..... Vi tok derfor korteste vei ned igjen langs dalføret sør for det lille vannet vi hadde passert tidligere. Stedvis bratt med grov ur og endel sva, men uproblematisk.

Helge på en liten snøfonn VSV for Stangahøgdi
Nydelige høstfarger i Øvsthusdalen!

Vel tilbake på T-stien mot Fyre hadde vi ikke mer enn 3-4 km å gå tilbake til bilen. Tusen takk for hyggelig turfølge og en fin tur, Helge!