Spikrottinden via Fagerbotnen. (14.09.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Vikesetra
Ascents Spikrottinden (1,556m) 14.09.2016
Spikrottinden vest (1,511m) 14.09.2016

- Bratt høsttur ved Eikesdalsvatnet.

Fra oppstigninga til Fagerdalen mot Sjøvdøla

Det var varsla tiltykning fra vest utover dagen, og for å holde været på en armlengdes avstand lengst mulig bestemte vi oss å dra innover mot Eikesdalen. Valget falt på Spikrottinden. Vi kjørte tidlig fra Molde og parkerte i ei lomme rett nord for Vikesetra.
I boka "Fotturer i Nesset" av Hilde Toven finnes det en beskrivelse av stien opp til Fagerbotnen. Skiltet i veikanten var borte, vi så det i allefall ikke. Det samme kan sies om de fleste rødmerkene. Vi starta uansett langs inngjerdinga nord for Vikesetra og fulgte denne til ei grind med rød pil, her tok vi opp en svak sti i en åpning i skogen. Da vi etter få minutter kom til elva gikk det sti og flere dyretråkk opp ryggen til venstre. Overbevist om å være på rett veg vant vi fort høyde oppover ryggen. Etter ei stund støtte vi på signalgrønne merker, noe som bekreftet vår overbevisning. Det var bare å kjøre på, eller.... plutselig var det ikke grønnmerker mer og stien blei svakere. Vi skjønte etterhvert at vi hadde oversett en "avkjøring".

Vi kom alt for høyt, og måtte noe ned igjen for å krysse det tørre elveleiet. På andre sida fant vi etterhvert en varde og stien som går bratt opp, forbi en foss og opp i Fagerbotnen. Her oppe ligger det ei lita hytte ved vatnet.
Videre fulgte vi ryggen oppover i steinete terreng. Det smalna av litt før vesttoppen, og vi fikk litt småklyving opp en hammer. Slakere over vesttoppen og opp ei kneik til selve toppen. Tross høst var det mildt i været, og vi tok oss tid til å nyte utsikt og mat før vi vendte nesa nedover. Fra Fagerbotn gikk det nå greit å følge stien hele vegen ned igjen.