Hørsfjell (03.06.2016)

Start point Parkering Hørsfjell
Endpoint Parkering Hørsfjell
Ascents Hørsfjell (288m) 03.06.2016

Turen til Hørsfjell som er Bambles høyeste topp (kommunetopp), og en del av Ti-topper'n Grenland 2016, ble en rein jentetur. Tok med et par venninner på tur og tenkte vel at de sikkert var bedre kjent enn meg. Hun ene hadde til og med kart med seg, mens hun andre hadde vært der et par ganger før visstnok.

Vi starta turen fra parkeringa og gikk den første og beste veien vi fant. Den hadde både bom og grus, så det var jo ingen tvil om at det var der vi skulle gå! Vel.... Etter halvannen km på denne veien, begynte vi å stusse litt. Da var det fram med kart og endomondo (med dårlig dekning), for å være sikre på at vi var på rett vei. Det var vi jo IKKE! Da var det bare å tusle slukøret ned igjen samme vei da, og ut på leiting etter den riktige veien, som vi jo fant ganske greit når vi bare leste litt mer ordentlig.

Så var vi på rett vei og humøret var på topp! Fulgte skilting, og var veldig fornøyde med å ha funnet fram på rett vei. Tusler og går mens vi skravler og er på god vei ut av kartet igjen fordi vi ikke akkurat følger med. Fikk henta oss inn igjen nok en gang, og nå går det rimelig problemfritt helt til vi kommer til "toppen". Ihvertfall det vi mente at måtte være toppen! Fløy rundt og leita etter postkassa og varden som visstnok skulle være der i ca 20 minutter. Forsøkte "ring-en-venn" flere ganger også, og plutselig roper hun ene at her er'n! Vi var ca 30 meter fra selve toppen! Til vårt forsvar, så var den godt gjemt bak noen store trær altså!

Ned igjen, så valgte vi å gå rett ned på grusveien og følge den hele veien ned til hovedveien og parkeringa igjen. Alt i alt en bra tur, men ble jo nesten mørkt før vi var nede igjen på grunn av 3 vimsebøtter på tur! Hadde kanskje vært greit å ta et lite kurs i bruk av kart....