På uransakelige veier i Høyanger/Gaular (12.09.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Røyrvika (362m)
Endpoint Røyrvika (362m)
Ascents Kvanngrødfjellet (920m) 12.09.2016
Trebønipa (905m) 12.09.2016 11:25
Endelig meldt finevær, og etter grytidlig start på jobbdagen klarte jeg å rydde såpass plass at det lot seg gjøre å komme tidlig av gårde på E39, hadde planer om et par topper i sydlige del av nordfylket i dag; av forskjellige mystiske grunner ble ikke planene gjennom ført helt som tiltenkt..Primær(faktoriell)e mål var Kvanngrødfjellet med pen pf. En liten kilometer før Vadheim sentrum svingte jeg av tvert mot vest mrk Guddal, på smal men god vei som først førte via hårnållssvinger oppover, siden flatere til jeg ankom Røyrvikvatnet. Parkerte utenfor et skur på nordsiden av dette i Røyrvika. Jeg så etter sti men kunne ikke finne tegn til noen og la i vei oppover terrenget, som var myrete, vått og sugende. Et stykke oppe så jeg ferske tråkk hvor gress og mose var nedtrampet, regnet med at dette var spor etter hjortejegere; mente jeg hadde truffet et par av dem på vei opp hårnålssvingene. Terrenget var stedvis noe bratt, og "terrassert", og etter litt var jeg oppe på snaufjellet. Været var solrikt og mildt med en svalende bris fra sydlig retning.
Kvanngrødfjellet

Etter å ha passert et par fine fjellvann var jeg oppe på den flotte varden etter en knapp halvannen time. Fin utsikt i alle retninger, men litt kjølig her oppe, og jeg begynte raskt å gå nedover.
Mot nordvest, mot bl.a Blægja og Kvamshesten
Mot sørøst, litt av Sognefjorden synlig

Begynte snart å kikke på en rygg i nordøst, og etter litt fant jeg ut at jeg skulle stikke bortom denne. Hvorfor? Tja, om dette tema forblir denne skribent tyst (stikkord; "things(mountains..) ain't always what they seem to be") I alle fall; jeg la i vei mot denne toppen, og det ble en del lenger enn jeg hadde trodd. Etter langt om lenge og etter å ha forsert en langdryg rygg mot nord, kunne jeg ta varden på Trebønipa nærmere i øyensyn, og varden var slett ikke verst den. Tilbake en litt raskere vei, men turen hadde nå blitt så lang at det overhodet ikke var noe tid igjen for dagens Mål B..Masse deilige blåbær og nydelig høstvær gjorde turen til en hyggelig tildragelse, selv om det ble i overkant med stiløst myrterreng og fjellbjørkekratt etterhvert. Kvanngrødfjellet er en rask tur til en prominent topp som anbefales, mens min avstikker til Trebønipa i beste fall er for spesielt interesserte...