Hesteggi (11.09.2016)

Written by rajenssen (Ranveig)

Ascents Hesteggi (907m) 11.09.2016

Det er fremdeles litt igjen av sommeren her i Sogn, så dagen i dag utnyttet jeg ved å gå på Hesteggi, en topp like ved Sogndal som jeg har ønsket å gå på siden jeg flyttet hit første gang i 2013.

Jeg startet å gå fra hybelen min til parkeringsplassen ved Kjørnes, noe som tok i underkant av en time hver vei. Det hadde vært mer praktisk å sykle hit, men siden jeg er sykkelløs for øyeblikket måtte jeg gå langs asfalten. Ikke det beste for beina, men jeg var i hvert fall godt oppvarmet da jeg startet oppstigningen.

Turen gikk stort sett i furuskog, noe jeg tror må være mitt favorittterreng foruten om høyfjellet.
Man får tidlig mulighet til utsiktspunkter mot Sogndal. Mange hyggelige steder å lage bål eller sove i hengekøye mellom furutrærne.
Stien var godt merket og skiltet hele veien.
Svett og god på vei oppover med digg musikk på øret.

Siste fine utsikt mot bygda før man går opp på selve toppen.
Framme på toppen! Herfra har man utsikt mot blant annet Sognefjorden og Hafslo.
Nyter sola (og livet) på toppen.

Jeg holdt jevnt tempo oppover og nådde toppen etter en time og femten minutter fra parkeringsplassen. Nedover tok det i underkant av en time, før de siste femti minuttene langs asfalten. På vei hjem kjøpte jeg meg noe god mat på butikken før jeg gikk hjem og nøt utsikten mot Hesteggi, som jeg defintivt kommer til å besøke igjen! Takk for i dag, fjellet.