Peakbook Summit III - Gravdalstind (09.09.2016)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Parkeringslomme Sognefjellsveien (1,420m)
Endpoint Parkeringslomme Sognefjellsveien (1,420m)
Ascents Gravdalstinden (2,113m) 09.09.2016
Vesle Gravdalstinden (2,015m) 09.09.2016
Søre Smørstabbtinden (2,033m) 09.09.2016
Sørvestre Smørstabbtinden (2,045m) 09.09.2016
Storoksle (1,927m) 09.09.2016

Etter å ha ankommet Krossbu sent fredagskveld traff vi resten av følget som skulle være med på Gravdalstind neste morgen. Willy hadde dratt i veien denne turen og med var også Cecilie, Marit, Anders, Halvor, Knut, Roger og undertegnede. Etter frokost kjørte vi opp til en liten P-lomme før Fantensteinvannet for å slippe strekket fra Sognefjellshytta. Avmarsj herfra i regnvær i råket mot Skogadølsbøen. Vi fulgte dette til etter Falkeberget. Regnværet hadde nå begynt å gi seg og vi hadde så å si opphold resten av dagen. Rett etter Falkeberget tok vi opp over sida og fulgte langs breelva oppover til flata før breen. Greit å steingå elva her, men så ut som det kunne være greit lenger ned også. Etter å ha krysset elva en kort matpause, før vi fortsatte oppover langs ryggen mot Storoksle. Delvis på ryggen og delvis på brekanten for å spare litt tid. Oppover ryggen fikk Roger krampe i begge lårene og måtte etter hvert snu. Synd, for mye ferie er ikke bra;) Etter en kort pause på toppen ned igjen 50 høydemetre og opp ryggen på Sørvestre Smørstabbtinden. Herifra mot skaret mot Søre Smørstabbtinden men litt før svingte vi mot Vesle Gravdalstinden. Noen meter tilbake herifra og tok litt ut på breen og rundt vindgryta nedenfor toppen og innpå ryggen igjen i skaret mot Gravdalstind. Kanskje mulig å gå ryggen direkte ned her, men dette så vi ikke på. Her satte vi igjen sekkene. I fra skaret gikk vi opp ryggen mot Gravdalstind. Veldig bratt klyving opp en tynn egg i starten med et punkt på 3-4 meter som vil kunne virke litt utsatt, men med veldig gode tak opp ryggen her. (Antakelig gul - kanskje lysegrønn trekant). En bør holde toppen av ryggen, eventuelt litt ut mot venstre mot Sandelvbrean. Andre sida er veldig bratte sva. Noen valgte å gå i snøkanten på breen til litt overfor klyvepunktet og innpå ryggen igjen. Resten av ryggen opp er grei med gode tak og litt bredere enn de første meterne. Så flater det ut mot toppen. Så var vi på toppen og vi fikk faktisk et minutt eller to med litt utsikt. Flott! Ned igjen tok noen ned igjen samme vei som opp og noen av oss brukte tauet og gikk ned breen som ski-ruta går på vinteren. Tilbake ved sekkene og en liten matbit før vi gikk samme vei tilbake til skaret mellom Sørvestre og Søre Smørstabbind. Mens jeg ordnet tauet gikk noen opp på Søre Smørstabbtind. Når jeg var ferdig stakk jeg etter opp! Nede igjen var det å få alle inn i tauet og komme seg avgårde ut igjen. Jeg klarte å legge igjen kartmappa mi her. Surt :( Så fulgte vi i sida på Smørstabbreen ut igjen til litt ovenfor breelva. Så av med tau og en matpause, steingå elva motsatt vei og ut igjen. En kjempeflott tur selv med lite sikt!!!

Like etter å ha krysset breelva.
Toppen av Storoksle.
På ryggen oppover mot Sørvestre Smørstabbtind.
Sørvestre Smørstabbtind.
Ned fra Sørvestre Smørstabbtind.
Skål.
Snart ferdig på breen.
Flott avslutning på dagen da skydekket letter litt!
På veg tilbake til bilen.