Gravdalstind - Peakbooktreff dag 1 (09.09.2016)  4

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Start point Sognefjellsvegen (1,470m)
Endpoint Sognefjellsvegen (1,420m)
Ascents Gravdalstinden (2,113m) 09.09.2016
Vesle Gravdalstinden (2,015m) 09.09.2016
Sørvestre Smørstabbtinden (2,045m) 09.09.2016
Storoksle (1,927m) 09.09.2016
Visits of other PBEs Krossbu (1,270m) 09.09.2016

Hentet Johannes på Nygaard på torsdag ettermiddag før vi kjørte til Krossbu for Peakbooktreff. Planen for fredag var klar og vi kjørte til Sognefjellet for å ta fatt på tur til Gravdalstinden. Vi var åtte som gikk avgårde i litt regn på stien mot Skogadalsbøen. Undertegnede, Johannes, Willy, Roger, Halvor, Marit, Cecilie og Knut. Regnet ga seg etterhvert før vi rundet Falkeberget. Stor vannføring i elvene, og vi gikk tett opp mot Bøverbreen for å finne en ok kryssing av elva som kom ned her. Vi gikk så langs breen og over Storoksle og Sørvestre Smørstabbtind i tåke. I bakkene oppover mot Storoksle måtte dessverre Roger returnere grunnet kramper i begge lår. Vi fortsatte derfor med 7 stykker i følget. Turen gikk videre over Vesle Gravdalstinden før vi kom til dagens utfordring - den noe bratte ryggen opp fra skaret. Vi satte igjen sekker og Johannes ledet an oppover, men denne ryggen er noe eksponert ved vått føre. En utgliding mot vest vil være fatalt. Jeg tok derfor med sekken til Johannes med litt sikringsutstyr og tauet mitt oppover så vi hadde det på returen. Alle kom seg opp - noen brukte snøflanken et lite stykke og resten på ryggen. Denne fortjener nok en gulgrønn trekant (klar gul ved våte forhold). Når vi nådde toppen så fikk vi endelig utsikt. Willy tok frem toppdram og stemningen var på topp. Ned igjen så jeg at snøbakken var langt mindre bratt enn det jeg hadde antatt og valgte derfor å gå ned denne da forholdene var stabile og gode. Johannes hjalp til med tau ned snøbakken, mens Willy og Knut valgte å klyve ned igjen ryggen. Tilbake i skaret mellom Sørvestre og Søre Smørstabbtind så sprang noen opp på Søre. Vi bandt oss så inn i tau og gikk breen nedover igjen. Da ikke alle hadde stegjern var det utelukket å gå breen hele veien ned da det var svært lite snø på breene, og stegjern var helt nødvendig. Vi gikk derfor tilbake til samme elvekrysning og tok fatt på turen tilbake til bilene på Sognefjellet. Noe seint kom vi til Krossbu, men middag ble det - sammen med en velfortjent øl.