Ertekollen og Kyrfjell (11.09.2016)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Ertekollen (508m) 11.09.2016
Kyrfjell (595m) 11.09.2016

Søndagen startet regntung og grå, og det var så jeg fryktet at det ikke ville bli noen tur denne dagen. Men i løpet av en liten halvtime hadde det hele snudd, og det var solskinn og blå himmel over det hele. Jeg fikk pakket sekken og satte meg i bilen. Målet i dag var toppene Ertekollen og Kyrfjell på Mjøndalsskauen.
Jeg valgte å kjøre inn Sirikjerkeveien og parkere ved Fisketretjernet. Det medførte at lommeboka ble satt tilbake 50 kr i bomavgift, men også at jeg ville få en behageligere tur, på grunn av høytliggende parkering.
Jeg startet med å rusle østover, mot og Gosen. Forbi Gosen tok jeg nordover i terrenget, forbi Vesle Kroktjern, før det så smått begynte å helle slakt utover mot Ertekollen. Skogen var såpass tett at det var vanskelig å ha visuell oversikt, men med hjelp av GPS’en fikk jeg navigert meg trygt fram til kollen.
Utsikten over eikerbygdene er fantastisk herfra. Men man må gå litt rundt på kollen for å få meg seg alt av utsikt, på grunn av litt vegetasjon som kommer i veien her og der.
Etter å ha beundret utsikten en stund, var det på tide å komme seg avgårde mot dagens siste mål, Kyrfjell. Jeg ruslet opp lia igjen, med Brillene som delmål. Denne åsen lå i syne hele tiden, så den var grei å navigere seg mot. På toppen av Brillene er det bare å sette kursen rett vest mot Kyrfjell. Det er først ned en dal, og så opp igjen på andre siden så er man på Kyrfjell. Her ble jeg fanget opp av sti som ledet til toppen. Den stod riktignok ikke på kartet mitt, men den var der.
Dersom utsikten fra Ertekollen kunne kalles fantastisk, må utsikten fra Kyrfjell sies å være majestetisk. Det er omtrent det samme man ser herfra, siden de ligger så nærme hverandre. Men panoramaet er enda litt bredere på Kyrfjell, og vegetasjonen er mindre i veien her. Noe av det man ser herfra er Knutefjell, Blefjell, Holtefjell, Norefjell og Finnemarka, samt Eikerbygdene rett under seg. Tilbake igjen valgte jeg å følge stien jeg var blitt fanget opp av på vei til topps. Den går i nord-sørretning, og jeg håpet at den ville ta meg ganske nære det stedet hvor jeg hadde parkert bilen. Og det gjorde den. Stien endte i praksis rett på parkeringsplassen.
Turen var på 7,5 kilometer og varte i 2,5 timer.