Peakbooktreff søndag: Gråhøe ved Lemonsjøen (11.09.2016)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fv 51 ved Darthus (900m)
Endpoint Fv 51 ved Darthus (900m)
Ascents Gråhøe (1,290m) 11.09.2016 12:19
Gråhøe Nordvest (1,193m) 11.09.2016 12:50
Darthushaugen (1,093m) 11.09.2016 13:15

Søndag morgen, og siste dag under årets Peakbook-treff på Krossbu. Natten hadde vært regnfull, og når tåka begynte å lette, avslørte den at det også var blitt kjøligere. Toppene hadde nå et lite melisdryss. Etter frokosten begynte det å lette mer, og det var meldt mye sol, særlig lenger øst i Jotunheimen. Jeg tok avskjed med venner og bekjente, og startet på kjøreturen hjemover. Et par toppturer var lagt inn som avbrekk fra all kjøringen, og de planla jeg øst for Jotunheimen, hvor det var svært gode sjanser for fint vær.

Ved Lemonsjøen lå dagens første turmål – Gråhøe (1290). Jeg parkerte ved en melkerampe langs Fv 51, ved Darthus, på østsiden av veien. Der er det tegnet inn en sti oppover et stykke mot Gråhøe (1290).

Strålende høstsol og mye blå himmel da jeg startet å gå. Først langs Fv 51 noen meter, før jeg fulgte stien oppover forbi et jorde. Innover i skogen ble stien en periode noe gjengrodd og liten, men det var meget godt merket her. Flust av små skilt som viste hvor stien gikk. I bjørkelia her var det veldig mange nattsvermere som flagret rundt meg når jeg passerte trærne de satt på. Stien jeg fulgte går litt annerledes enn den som er inntegnet på kartet, men uansett kom jeg opp på bandet mellom Darthushaugen (1093) og Gråhøe (1290). Der var det igjen godt skiltet, med Darthushaugen til venstre, og Gråhøe til høyre. Jeg skulle til sistnevnte først, og gikk på en liten, men fin sti oppover mot toppen. Siste biten trasket jeg i terrenget, siden jeg hadde kommet såpass høyt at det var lett å gå overalt.

Skilting mot toppene i starten på stien nederst.
Fin, liten sti oppover i bjørkelia.
Flere små skilt viste vei.
Oppe på bandet mellom Darthushaugen (1093) og Gråhøe (1290) delte stien seg.
Mot Darthushaugen (1093). Stien i forgrunnen til høyre er den jeg fulgte opp til Gråhøe (1290).
Høstfarger på den lille haugen Gråhøe Nordvest (1193). Mannen som ses til venstre på vei opp mot toppen, snakket jeg med senere da jeg var ved varden på Gråhøe (1290). Som man ser i forgrunnen til høyre, er det også her godt skiltet mot Gråhøe (1290).

På Gråhøe (1290) står toppvarden oppå en svær kampestein. Steinen ligger litt nedenfor høyeste punkt på fjellet, men toppen av steinen er allikevel høyest. Jeg kløv opp på steinen og tok et bilde derfra, og knipset for øvrig noen bilder rundt omkring fra toppområdet. Litt kald vind på toppen, så nå kom fleecen på, men sol og fint ellers.

På Gråhøe (1290).
På Gråhøe (1290). Bildet er tatt sørover. Kampesteinen med toppvarden oppå ligger ikke på høyeste punkt på Gråhøe.
Den svære steinen på Gråhøe (1290), med toppvarden oppå.
Jeg står oppå kampesteinen på Gråhøe (1290). Toppvarden ses helt i forgrunnen, nederst. Bildet er tatt mot Ø/SØ, i retning Heidal.
Jeg står litt sør på Gråhøe (1290) og ser sørover mot Murudalen.
Fra Gråhøe (1290), mot V/SV. Midt i bildet dominerer Trollhøe (1370).
Jeg står sør på Gråhøe (1290) og ser tilbake mot kampesteinen hvor toppvarden står oppå.

Ned igjen vandret jeg sånn noenlunde i samme spor som da jeg gikk oppover. Nordvest for Gråhøe er det en knatt på 1193 moh som jeg gikk oppom, før jeg fant igjen stien lenger nede. Stien fulgte jeg nå opp mot Darthushaugen (1093). Her er trig.punktet plassert langt nordvest på toppområdet, men det er helt tydelig hakket høyere 100 meter lenger mot sørøst. Jeg gikk selvfølgelig bortom begge punkt.

På vei nedover nordvestsiden på Gråhøe (1290). Bilen sto parkert langs veien ved de grønne jordene nedenfor til venstre. Lemonsjøen er helt til venstre i bildet.
Eksem på bakken? Mye fine farger i fjellet på høsten. Her litt nord for Gråhøe Nordvest (1193).
Sekken ligger på Darthushaugen (1093). Bak ses Gråhøe (1290).
På Darthushaugen (1093). Utsikt mot nordøst.
På toppen av Darthushaugen (1093). Ca 100 meter lenger bak ses trig.punktet på 1092 moh. Det er nok litt høyere der sekken ligger.

Fra Darthushaugen (1093) var det nå ikke langt ned til bilen - i luftlinje. Jeg ville prøve å gå nokså rett ned for å korte inn distansen, og det gikk stort sett helt greit. Lett å ta seg gjennom skogen her, men på rundt 1000 meters høyde møtte jeg et par bratte skrenter som jeg måtte styre utenom.

Da jeg ankom bilen, slang jeg sekken i bagasjerommet, men beholdt fjellskoene på. Jeg skulle jo bare kjøre få kilometer til utgangspunktet for neste tur…