Nordre Soltinden (10.09.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Nordre Åborsneset
Ascents Nordre Solltinden (1,000m) 10.09.2016

Nok en herlig høstdag i Tromsø. Ble en noe avslappet start på dagen og startet turen ca.kl.11 fra Nordre Åborsneset hvor det finnes et skilt for Soltinden ved siden av veien (mest tydelig når man kjører fra Hansnes). Det var varmt og fint og stien opp skogen var veldig bra merket med blå maling som gikk over til en rød farge litt lenger opp. Trodde jeg kom til å få våte føtter igjen i dag men jeg var heldig for stien var stort sett tørr og over skogen var det kun steinur å gå i. Har gått denne turen kun en gang før og hadde liksom glemt hvor langt man virkelig må gå på løs stein. Men det skal sies at det er ihvertfall mindre løs stien her enn f.eks i Rondane som var en skikkelig luksus å ha opplevd i fjor høst....

Gikk hele turen opp i shorts og sports-BH, store kontraster i forhold til forrige helg! Etter å ha kommet opp til det store platået på 1000moh gikk jeg over til den 992-toppen hvor det er en ordentlig varde og kasse med turbok som jeg selvsagt skrev meg inn i. Tilbrakte 20 herlige minutter på toppen før jeg begynte turen ned steinrøysa. Traff Johanna og Tim etter å ha gått et lite stykke ned langs ryggen så det var veldig hyggelig å prate med dem før jeg fortsatte turen nedover i nydelig ettermiddagssol og nøt den flotte utsikten med fantastiske høstfarger nesten overalt. Brukte ca. 1t 40 opp og 1t 30 ned.

Den fine stien i skogen
Østsiden på Bjørnskartindan
Nydelige høstfarger!
Soltindan, Åborsdalstinden og Nordre Soltindan kommer til syne
Reinøya. Har fortsatt aldri besøkt denne øya!
På vei nordover med Åborsdalstinden til venstre og dagens turmål på høyre siden
Massevis av stein
Oppe i topphenget med utsikt over Kopparvatnet
Åborsdalstinden har blitt liten
Utsikt nedover fra 992-toppen
Nordøstover fra varden
Høstsol :)
Nok et bilde av Kopparvatnet
Traff Johanna og Tim på tur ned!