Peakbooktreff fredag: Gilafjellet i Vang/Vestre Slidre (09.09.2016)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Gilastølane (939m)
Endpoint Gilastølane (939m)
Ascents Geiteknappen (1,545m) 09.09.2016 14:31
Krukknappen (1,565m) 09.09.2016 15:01
Gilafjellet (1,582m) 09.09.2016 15:13
Tangefjellet (1,570m) 09.09.2016 15:57
Tangefjellet Sørøst (1,549m) 09.09.2016 16:14
Visits of other PBEs Gilafjellet Syndinparkering (939m) 09.09.2016

Stusselig vær i Lier denne fredags morgenen da jeg senere skulle kjøre helt til Krossbu for å delta på årets Peakbooktreff. Lavt skydekke og veldig disig, men det kunne sprekke opp utover dagen, ifølge værvarslet. Jeg ville også i år plukke noen topper underveis på den lange kjøreturen, men siden været var så begredelig, la jeg inn et par lavere topper rundt Gol som dagens turmål. Men jeg hadde en plan B også…

På veien oppover Hallingdal ble været stadig bedre, og ved Nesbyen var det nesten bare blå himmel å se nordover. Yes, her ble det plan B – Gilafjellet! Dermed rullet jeg etter hvert i nydelig høstvær på fine stølsveier på Golsfjellet, nordover i retning Syndin-vannene. Bare kjøreturen her var jo ren nytelse i dag. 4 betalingsbommer (kr 40 + 40 + 40 + 50) ble passert, men skitt au, helt greit det så lenge veistandarden er såpass. Jeg havnet til slutt mellom Nørdre og Midtre Syndin, og parkerte nedenfor Gilastølane. Her er det skiltet "Privat veg. Parkér her". Fin parkeringsplass til noen få biler der veien går opp mot Gilastølane. Rene sommeren mens jeg gjorde meg klar for tur. 15 grader i skyggen så langt til fjells og såpass ut i september er ikke verst. Her var det bare å starte i shorts og t-skjorte!

Gilafjellet (1582) sett fra stølene på østsiden av Midtre Syndin.

Jeg vandret så på grusvei forbi Gilastølane, og like etter på god sti oppover lia. Kjekt med sti i høyden hvor all vierkjerrene vokser. Det som ikke var så kjekt var at jeg nå oppdaget at fotoapparatet lå igjen i bilen. Ja ja, da ble det mobil denne gangen da... Oppunder Nonskampen dreide stien mer nordover, noe som passet utmerket siden jeg først hadde tenkt meg på Geiteknappen (1545). Må jo plukke noen topper når man først har kommet opp i høyden… Lettgått og fint terreng opp mot toppen på Geiteknappen, som jeg nådde etter en drøy time på tur. Noe mer overskyet akkurat mens jeg var der oppe.

Toppvarden på Geiteknappen (1545) helt i forgrunnen. Bak, midt i bildet, er Gilafjellet (1582). Den svarte knausen ute til høyre er Krukknappen (1565).

Fra Geiteknappen (1545) kunne jeg nå ha gått nokså rett mot Gilafjellets høyeste punkt, men ute på vestkanten over Svørsbotten, stakk Krukknappen (1565) ganske steil og innbydende til værs. Den kunne jeg ikke la passere. En morsom liten sak i et ellers rolig landskap. Toppen byr på ganske luftig utsikt ned mot innsjøen Helin, og er helt klart verdt et besøk.

Nydelig turterreng på veien mot Krukknappen (1565), som er til høyre i bildet.
Jeg ser tilbake mot Geiteknappen (1545). Særdeles lettgått her.
Toppvarden på Krukknappen (1565) er helt i forgrunnen til høyre. Bak til venstre ses toppen på Gilafjellet (1582).
Jeg nærmer meg toppvarden på Gilafjellet (1582) fra vest.

Mot Gilafjellet (1582) ble det nå langt mer stein, men det var ikke lange biten å gå før jeg sto på dagens hovedmål. Været hadde blitt mye bedre igjen, og sola var stort sett framme mens jeg nøt utsikten fra denne kjempen vest i Valdres. Jeg slo av en halvtimes prat med en kar som kom på toppen noen minutter etter meg, før jeg ruslet sørøstover for å ta med Tangefjellet.

På toppen av Gilafjellet (1582). Bak, til høyre for toppvarden, ses Tangefjellet (1570).
Selfie på toppen av Gilafjellet (1582).
Utsikt mot nordvest fra Gilafjellet (1582).

Vekslende ur og gressbakker på turen over Tangefjellet (1570) og Tangefjellet Sørøst (1549). Fra sistnevnte så jeg nå ned til bilen ved Gilastølane. Det var på tide å avslutte vandringen på Gilafjellet nå. Jeg skulle tross alt kjøre noen mil til, og det var blitt godt ut på ettermiddagen allerede.

På Tangefjellet (1570). Lenger bak, midt i bildet, er toppen av Gilafjellet (1582). Den svarte knatten til venstre er Krukknappen (1565).
I forgrunnen til høyre er toppvarden på Tangefjellet (1570). Den runde haugen lenger bak, midt i bildet, er Tangefjellet Sørøst (1549).
Nærmest er toppvarden på Tangefjellet Sørøst (1549). I bakgrunnen, noe til venstre i bildet, er Tangefjellet (1570). Bakenfor sistnevnte og litt mer til høyre igjen, ses toppen på Gilafjellet (1582).
Utsikt mot sørøst fra Tangefjellet Sørøst (1549). Innsjøene nede til høyre er blant annet Mosvatnet, Storfjorden, og langt bak, Tisleifjorden.
Fra Tangefjellet Sørøst (1549) ser vi ned mot Nørdre og Midtre Syndin. Gilastølane, hvor bilen sto parkert, er hitenfor innsjøene, like ved der vannene så vidt henger sammen og det går an å kjøre over.

For å unngå slitsomt vierkratt i nedre del av østflanken på Gilafjellet, holdt jeg meg høyt oppe i fjellsiden da jeg gikk nordover forbi Tangefjellet. Det medførte noe steinrøys øverst, men jeg skrådde sakte nedover i terrenget, og kom etter hvert ned på behagelige gressbakker. Jeg traff rett på stidelet ved Hågensgil, og kunne derfra følge samme stien ned igjen som jeg hadde gått oppover på starten av turen.

Parkeringsplassen nedenfor Gilastølane. Bak er innsjøen Midtre Syndin.

Endelig fikk jeg turen på Gilafjellet i godvær, som planlagt. En super start på årets fjellhelg med andre Peakbookere. Jeg kjøpte en stor pølse på bensinstasjonen i Vang, før jeg et par timer senere ramlet inn på Krossbu hvor flere kjente fjes var å se.

Start date 09.09.2016 13:15
End date 09.09.2016 17:22

En ekte

Written by mortenh 15.09.2016 11:17

En ekte toppnerd nøyer seg ikke med hovedtoppen, men rasker med seg alt av knapper og hauger som han kan. Så da blei det 5 "topper" da Nils. Valdres er fint, kanskje den beste turen du hadde i helga?

Sv: En ekte

Written by Nils 15.09.2016 11:43

Valdres er unektelig fint ja! Fantastisk herlig å være på trakter som jeg fartet rundt i som barn. Og med høstfarger og fint vær, var det et meget trivelig gjensyn. Den gang var Gilafjellet bare et svært fjell som jeg ikke kjente til.

Dette var helgens beste tur, helt klart. Søndag hadde jeg to kortere turer ved Lemonsjøen og Randsverk på kjøreturen hjemover. Var fint vær i det området da. Noe vind på toppene, men mye sol. Fikk med Gråhøe (1290) og Ørnkampen (1162). Kommer turrapporter derfra om noen dager... Ble fine turer det også, men slår ikke Gilafjellet.

Ja må jo plukke topper når jeg kan. ;-) Mange fine, grønne nåler på Peakbook-kartet, og de er jo så lett tilgjengelig når man først har jobbet seg opp motbakkene, som på Gilafjellet.