Ytre Harøy (09.09.2016)

Written by hansun (Hans Petter Sundhagen) GSM

Ascents Storhaugen (38m) 09.09.2016

Rettelse:
Den 13 januar 2020 ble jeg kontaktet av Anngunn Vestavik som er oppvokst i huset der stien starter og det viste seg at jeg hadde misforstått noe av det Jorunn Kirsti sa. Jeg kan ikke leve med feilinformasjon i rapportene mine, så her kommer fasiten:

Det var Anngunn sin far John Oddvar Vestavik som lagde stien til sin tante Anna slik at hun skulle komme seg opp på sine eldre dager. Etter hvert som også John Oddvar ble dårligere til bens tok Bjarne Harøy over vedlikeholdet av stien. Ellers er det Bjarne i samarbeid med flere som har reist masta og står bak arrangementer.

Ytre Harøy

Etter å ha vært innom flere småtopper i ytre Fræna hadde vi ikke særlig store forventninger til Ytre Harøya 38moh heller. Det skulle vise seg at vi tok kraftig feil.

Vi tok av FV664 og kjørte Harøysundvegen et par kilometer utover. I gårdstunet på nedsiden av høyde 38 (Storhaugen) fikk vi øye på en kvinne. Arnt Owe, freidig som han er, spurte om det var greit at vi parkerte på tomten hennes for å bestige høyden og få se på utsikten. "Ja, helt i orden!" var svaret fra kvinnen som bar navnet Jorunn Kirsti Harøy.

Ivrig som jeg var, med Norgeskart i hånden hoppet jeg over et strømgjerde å strenet over et beite. "Hoho! Dere behøver ikke å gå der, det er en fin sti opp på hitsiden av det huset der" ropte Jorun fra andre siden av beitet og pekte mot et hus lengre vest for min posisjon. "Åja, akkurat ja, takk", svarte jeg og gikk ned på vegen igjen.

Vi fulgte grusvegen vestover mot huset og fikk se en flott steinlagt sti gjennom hagen til huset og opp mot Storhaugen. "Opp der ja", hørte vi fra Jorun.

Stien slynget seg flott opp igjennom hagen. Da vi kom ut av hagen var det laget en fin sti med bru over et bekkefar. Stien var til og med opplyst med lykter med bevegelsessensor. Videre gikk det trapper oppover. Da vi kom over tregrensen var det noen broer over myr og deretter fin gruslagt sti til toppunktet hvor det var en flott mast med julelys som i følge Jorun tennes hvert år første søndag i advent. vi brukte omlag 3 minutter til topps, med innlagt tissepause for Arnt Owes hund.

På vestsiden av masten var den satt ut en benk og ved benken en postkasse. Her kunne vi skrive oss inn i boken. I postkassen var det også et sitteunderlag for den som måtte ønske det. Til vår store overraskelse var det en kikkert i postkassen slik at man kan nyte rundskue maksimalt.
Alternativ rute opp for den eventyrlystne er å runde høyden på østsiden og gå opp den noe mer luftige nordsiden, dette krever noen klyvetak.

Stumme av begeistring begynte vi på nedturen igjen. Vel nede ved bilen fikk vi gleden av å snakke mer med Jorun.(LES rettelse over) Hun kunne fortelle at det var grunneier Bjarne som hadde laget denne fine stien for sin gamle tante som var dårlig til bens. Han har også stilt sin tomt til disposisjon for at almenheten skal kunne bestige toppen. Bjarne arrangerer også korøving på denne flotte toppen i ny og ned. Hver nyttårsfeiring samles folk for å nyte utsikten og det vakre rundskue fra Ytre Harøya.

Etter turen kjørte vi til fiskeværet Bud og oppsummerte turen over en softis og en kaffekopp.

Arnt Owe har passert broen som er beskrevet i turrapporten
Arnt Owe på trebru over myr
Fin grussti utover mot toppunktet.
Arnt Owe tester kikkert som lå i postkassen
Sitteunderlag i postkassen for den som ønsker
Boka må fylles ut
Den noe luftigere nordveggen til venstre for Arnt Owe
Trapp og lys med bevegelsessensor
Steinlagt sti gjennom hagen
P-plassen vi fikk lov å låne
Debrief i bud
Start date 09.09.2016 14:09
End date 09.09.2016 14:22

10/10

Written by kjetilok 26.08.2018 20:10

10/10 poeng for denne rapporten!

Sv: 10/10

Written by hansun 26.08.2018 23:27

Takk!

LANG RAPPORT

Written by TROLL1 09.09.2016 18:20

Lang rapport for en kort tur. Jeg har vært der sjøl i fjor. Da begynte vi også litt feil før vi traff på motorvegen som gikk mot topp punktet. Det ligger mange timers arbeid bak denne stien. Ikke alle topper kan skilte med en så opparbeidet sti.

Sv: LANG RAPPORT

Written by hansun 09.09.2016 20:33

Ble overveldet av det alt arbeidet som var lagt ned i dette turmålet så følte for å utbrodere skikkelig i rapporten. Toppen er et lyspunkt blant alle tulltopper vi har vært oppom.

• +

Sv: Sv: LANG RAPPORT

Written by ArntO 09.09.2016 21:35

Fantastisk topp

Written by ArntO 09.09.2016 17:02

Kjempebra rapport. Dit må vi igjen!