Jettegrytene fra Stølstjednet (08.09.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Bike trip - mixed
Visits of other PBEs Kvitingen Jettegryter (840m) 08.09.2016

Prøvde ut en ny vei til jettegrytene ved Kvitingen.
Parkerte før bommen i Stavadalen, og sykla inn. Veien nord for Kavlevatnet var utmerket, men så falt standarden noe nord for Maradammen og særlig nord for Stølstjednet. Et par punkter med svært grov stein trillet jeg sykkelen.

Ved Jonsrudbekken var det stopp, og jeg tok beina fatt. Litt vått i starten, men fant snart et fint tråkk opp mot NV. Det viste seg IKKE å lede til jettegrytene, men kommer etter hvert inn på stien mellom grytene og Kinn, og utgjør egentlig et tørrere veivalg akkurat nord for Kvitingen. Snudde her, og fulgte stien litt tilbake, før jeg tok meg ned i terrenget til jettegrytene. Kort fotostopp, da jeg måtte rekke en legetime ganske snart.

Fant et tråkk merka med noen hvite plastbånd vest-nordvest tilbake til stien, og rydda overfladisk traseen med en håndsag. Denne må utbedres!
Prøvde en annen og sørligere variant tilbake til sykkelen, men det var vått med en del kratt, og var neppe noe bedre. Endte opp ved en stor planke over bekken rett ved sykkelen.
Nå hadde jeg det travelt, og kom meg tilbake i en fart.