Travers Morgådalstindan (08.09.2016)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Start point Morstøl (107m)
Endpoint Morstøl (125m)
Ascents Middagshaugen (1,111m) 08.09.2016
Middagshaugen Sør (1,095m) 08.09.2016
Morgådalstindan Nord (1,179m) 08.09.2016
Morgådalstindane Midtre (1,174m) 08.09.2016
Morgådalstindane Sør (1,232m) 08.09.2016

I jakten på topper fjellfantomene Otto eller JoSo ikke har besteget (burde vært en egen liste på peakbook)......var turen i dag kommet til traversen som har gnaget mer enn lenge nok...nemlig Morgådalstindane!

Turen foregikk sammen med Marie og Oddrun. Startet fra Morstøl. Skrått over jorde mot sørvest helt i starten. I sørvest hjørnet på jordet starter rødmerket sti som vi fulgte opp Morgådalen.

På ca 500 meter over havet møtte vi en stor stein på høyre side av stien og ei myrglenne på vestre side av stien. Her besluttet vi å bryte oss gjennom tett bjørkeskog mer kurs nordøst, retning vestryggen til Middagshaugen.

Etter litt vassing, baksing og knot i tett skog, nådde vi vestryggen på ca 850 meter over havet. Der smakte lunch godt, og etter litt mer rusling ankom vi Middagshaugen ca 2 timer etter start.

Videre sier ruta seg selv. Gå sørover. Fine klyvepartier underveis. Støter man på problemer er det bare omgå, ved å enten velge venstre og høyre side av eggen.

Etter den 4 toppen rappelerte vi en hammer på ca 20 meter. Ei massiv steinblokk funka bra som rapellfeste. Det gule tauet som henger der er det jeg som har styrka hengt opp, til info om noen tar denne turen i nær fremtid.

Det er helt sikkert mulig å forsere ned hammeren hvor vi rapellerte ned også uten tau, folk har jo gjort det ned fra K2 også. Risikovilje og alternative valgmuligheter er nok avgjørende, men jeg vil anbefale bruk av rapell da fjellkvaliteten på akkurat dette stedet fremstår som løs og mosete.

På den siste toppen spiste vi restene av matpakka. Vi svingte tidlig av ned mot høyre og Morgådalen via en renneformasjon. Deretter fulgte vi en delvis tørrlagt bekkedal helt til helt til dene bekkedalen møtte hovedløpet for elva ned Morgådalen. Derfra fulgte vi myrdrag og fant igjen den rødmerka stien på ca 580 moh.

Fin tur dette. Skogen er et unntak, men lidelsen varer ikke så lenge. Vi haddde overskyet vær i starten, men utpå ettermiddagen varmet septembersola mer enn nok.

Oddrun med siste del av Morgodalstindane bak seg.
Når man kommer opp på eggen blir utsikten formidabel til den ikke helt ubeskjedne Juratinden.
greit å få gå først og holde nede farta.
Artig karakter på den 3. toppen vi forserte bak Oddrun. Bilde tatt fra topp 4.
Kort rapell ned fra topp 4. Finn man på å gå turen og mener man har behov for rapell er det nok med 40 meter med tau.
Oddrun henger over Juratind.
Tilbakeblikk på traversen vik gikk.
Start date 08.09.2016 08:54
End date 08.09.2016 14:55

SPREKE DAMER

Written by TROLL1 08.09.2016 22:42

SER DU HAR HATT MED DEG DAMER SOM HOLDER FARTA OPPE.

Pent

Written by j_snorre 08.09.2016 22:40

Den der er øverst på lista mi over turer som ikke er gått i Isfjordområdet! Tror du den er fin på vinteren også?

Sv: Pent

Written by ArntO 08.09.2016 22:56

Hei Jørn. Er nok fin på vinteren. Kan kanskje være behov for å sikre ei kort taulengde opp på den 4. toppen avhengig av snøforholda. Rapell ned vil jeg tro selv du føler behov for på den hvite årstiden.

• +

Sv: Sv: Pent

Written by GeirI 09.09.2016 09:11
        • +

Sv: Sv: Sv: Pent

Written by GeirI 09.09.2016 09:19

BILDER

Written by TROLL1 08.09.2016 22:18

IKKE ETT BILDE? WHAT AT FOCK!!