Sportsklatrekurs på Nedre Sydstup Kolsås (06.09.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Characteristic Sport climbing
Ascents Søndre Kolsåstoppen (344m) 06.09.2016 not summited

Sportsklatrekurs på Nedre sydstup på Kolsås med Bente, Oda og Øystein. Nedre sydstup har de siste årene fått boltet opp en del ruter som egner seg godt for nybegynnerkurs.

Alltid kameratsjekk!

Sjekk topo: http://static1.squarespace.com/static/555e1fe3e4b06ffb7e918c49/t/56fbcb620442629983c6c07a/1459342207349/TopoNedreSydstup.pdf

Øystein i farta.

Mål for kurset (dette er dag 1 av 2):

- Sette deltakerne i stand til å klatre boltede sportsklatreruter utendørs på
egenhånd, samt å kunne klatre på innevegger.
- Lære dem nok om sikringsteknikk og opptreden til å kunne ta vare på sin egen
og medklatrernes sikkerhet på utendørs sportsklatrefelt og innevegger.
- Bevisstgjøre deltagerne på den potensielle fare som er forbundet med klatring
på utendørs sportsklatrefelt og innevegger.
- Gjøre deltagerne godt skikket til å ta Brattkort.
- Stimulere gleden ved å klatre utendørs gjennom å gi en innføring i enkel
klatreteknikk.
- Bevisstgjøre deltakere på prinsippene om sporløs ferdsel og hensynsfull
opptreden under besøk på utendørs klatrefelt.

Oda har kontroll over taubremsen.
Oda viser hvordan man skal snu på toppen av en boltet rute.
Klatring er kult! :)

Oppmøte ved Mosebakken kl. 16. Fulgte sti fra Mosebakken i 5-10 min til bunnen av klippen. Her var det på med hjelm og utstyr, mye løst her så viktig å være disiplinert i forhold til steinsprang. Startet med å rusle rundt til toppen av klippen der vi rigget topptaufeste og tok en rappell. Deretter ble det litt topptauing før vi satte i gang med klatring på led og snuing på boltet snufeste under veiledning av meg. Ble en fin ettermiddag. Avsluttet i skumringa like etter kl. 20.