Senja på langs - 5 dagers telttur på eventyrøya (02.09.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ånderdalen nasjonalpark (300m) 05.09.2016
Åndervatnet koie (åpen) (105m) 05.09.2016
Olavsheim parkering (53m) 06.09.2016

Senja på langs var årets turplan sammen med Tone og Randi.
Berg kommune har laget en fin brosjyre om å vandre senja på langs og ulike alternative ruter: Brosjyre Senja på langs. Vi kom med hurtigbåt fra Tromsø om morgenen til Lysnes på Senja der vi hadde bestilt drosjetransport til Svarthola p-plass der den merkede stein opp til Breitinden starter. Da vi gikk av ferga sto det flere busser og ventet og den ene passerte oss etter att drosja hadde satt oss av I Svarthola, så det er mulig å ta buss istedenfor taxi. Det regnet godt da vi begynte å gå bratt oppover steinura. Ved Breitindvatnet gikk vi glipp av ett stikryss og fortsatte ett stykke på stien som går opp til Breitinden istedenfor stien som går langs vannet til toppen av skaret på ryggen til Breitinden så det ble litt baksing isteinur før vi kom inn på rett vei igjen. Breitinden lå med nesa i skyene, og jeg har vært der tidligere så det ble ingen ny tur til topps. Den merkede stien går opp til Breitinden så vi fortsatte videre uten merker å følge på østsiden av Salingsvatnene og ned til demningen ved Svartholvatnet. Der var det sti å følge gjennom Helvetesdalen og ned langs rørgata ned til kraftstasjonen ved Lysvatnet der etappe 1 på senja på langs egentlig starter. Vi gikk videre fra kraftstasjonen ved Lysvatnet på rødmerket sti over tildels våte myrer inn til Heggevatnet der vi fant en fin leirplass og slo opp telt.

På vei opp fra Svarthola, ser blant annet Segla
Breitinden med nesa i sky

Neste morgen var det sol og fint vær. Pakket sammen teltet og fortsatte på stien videre sørover. Ca 1 km sør for Heggevatnet ligger en åpen hytte Heggedalshytta som tilhører statssskog med fire sengeplasser for de som ikke vil ligge i telt, vi kikket innom og gikk videre til Heggtuva der vi tok av fra stien og gikk i terrenget over Bratthaugen før vi gikk ned til DNT-hytta Senjabu. Vi hadde egentlig tenkt å overnatte der, men den var stengt for vedlikehold sto det skilt om ved døra, så vi slo heller opp teltet ved Ytre Svanvatnet og koste oss med bål.

Idyllisk ved Heggevatnet
Heggedalshytta. Denne statskoghytta står åpen og kan brukes av alle. Fire sengeplasser
På vei ned fra Bratthaugen

Neste dag regnet det godt. Vi fulgte DNT stien fra Senjabu via Tromdalen til Kaperskartunnelen og videre opp og over Istind hvor vi tok en liten avstikker til toppen. Deretter fulgte vi stien ned til vann 244 rett nord for Kapervannet der vi slo opp leir. Veldig fin utsikt selv om skyene lå over noen av toppene og det begynte å sludde!! Det var en tung, kald og våt etappe men med mange flotte synsintrykk. Det var veldig godt å få opp telt og krype ned i soveposen og høre regnet piske mot teltduken.

Starten  på etappen, bløte myrer med Tromdalen i sikte
Starten på etappen, bløte myrer med Tromdalen i sikte
På toppen av Istind

Fjerde dag fulgte vi merket løype videre til Åndervannet i Ånderdalen nasjonalpark, kjentfor kystfuruskog. NB! DNT løypa har blitt lagt om noe i forhold det det som var merket av på kartet vi hadde med oss og går nå på motsatt side av Kapervatnet (vestsiden). Her har Statsskog enda en åpen koie med tre soveplasser Åndervatnet koie (åpen) for de som ikke vil overnatte i telt. Vi fortsatte videre mot Olavsheim. Det var nylig bygd bro over elva i enden av Åndervannet så det var enkelt å komme over her uten å bli våt på beina. Vi fortsatte til Lutvatnet der vi satte opp leir for natten.

Åndervatnet
Kjempefin åpen koie eid av Statskog ved Åndervatnet
Kvænan, høyeste fjell i Torsken, sees på andre siden av Selfjordvatnet

Den femte dagen var det klar for de siste ca 12 km ned til Olaheimen der drosja skulle hente oss kl 1530. Dagen startet med sol og varme, men gikk etterhvert over til overskyet og regn helt på slutten. Vi var fremme i veldig god tid, men drosja sto allerede å ventet så det passet godt. Den kjørte oss til Stonglandseidet der vi fikk dusja på Joker butikken før vi hoppet på bussen til Finnsnes og så hurtigbåt tilbake til Tromsø.
Senja på langs var en fantastisk fin tur med flotte fjell og veldig variert landskap selv om det var mange høydemetre opp og ned hver dag og tung sekk. Anbefales!!
Randi og Tone var med:)

På vei opp fra Lutvatn med luten i bakgrunnen til venstre
Fjell så langt øyet kan se. Utsikt fra høyeste punkt på siste etappe