Storskardhøgda i Nordre Land (07.09.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Storskardhøgda (894m) 07.09.2016
Visits of other PBEs Storskardhøgde utsikt mot sør (875m) 07.09.2016

Parkerte før bommen og sparte 50 kr. Underlig hvor morsomt det plutselig har blitt å sykle...
På min gps er det ingen skogsvei tegnet inn SØR for høyde 841m - like vest for toppen - så jeg fant nok ikke enkleste krattkrig-vei til denne toppen. Uansett var det bare 1,1 km i luftlinje fra der jeg parkerte sykkelen. Egentlig FOR bra vær til å rote rundt på skogstopper i lavlandet, men forkjølelsen sitter fortsatt i kroppen, så jeg får ta det litt rolig, for å bli frisk snart.
Etter 1 t på tur fant jeg plaststaken på toppen. Det var også hist og her noen gamle røde ringer på noen stammer, men jeg fant aldri noen sti, jeg.

Ved myrene vest for høgda fikk jeg et glimt av denne skogstoppen.
Ante Spåtind bak trærne. Vurderte å gå løs på noen av dem med buesaga, men formen er noe laber for tiden, så jeg lot det være.

Søkte litt vestover og nedover for å finne utsiktspunktet, da toppen var grodd igjen. Punktet ble funnet og fotografert. Uvant perspektiv på nordre delen av Sør-Aurdal!
Fyrte opp et lite bål nær ved, og grillet pølser og nøt sola og varmen, før jeg returnerte omtrent samme veien.

Utsiktspunktet var fint.
Kjeldeknatten var lett å identifisere.
Sør-Aurdal er en skogskommune - det vet jeg litt om...
Med sykkel mye av veien inn og ut...